tisdag, maj 23, 2017

Stendammlunga!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Silikos

Hasse hette en arbetskamrat till  mig på Nyby Bruk, han arbetade som elektriker.Borrade mycket i stenväggar och fick silikos.När jag var hos honom sista veckan i hans liv så var han i mycket dåligt skick.Syrgas naturligtvis.
Det var förfärligt att se honom ligga där. Han erkände för mig att han under åren hade slarvat med munskyddet.
Det här var en sjukdom som drabbade många gruvarbetare förr i tiden men bolagen förnekade att det var dammet. Författaren Kurt Salomonsson hade arbetat i många år i gruvorna och skrev om det här men både facket och SAF påstod att han ljög.
Ren förföljelse drabbade honom men en vacker dag så fick han rätt. OCH upprättelse.https://sv.wikipedia.org/wiki/Kurt_Salomonson
Anita är syster till Kurt, bägge är författare!
Idag gick jag förbi bygget på lingvägen och där borras det, det mals sten av berget OCH det ryker stendamm hela tiden. Frågan är om det finns något skyddsombud på denna arbetsplats.Jag såg ingen bära något munskydd utan de står dagarna i ända i detta farliga damm.Begriper de inte att de spelar rysk roulett med sina liv?
Vad är det för arbetsgivare som låter detta pågå. Finns det ingen inspektion från facket?? Om de skulle ha kunskap om hur sjuk man blir och dör i plågor så kanske de inte skulle hantera bergdammet på lättvindigt. Jag tog några bilder där man ser "smogen" av alla dessa farliga partiklar.





Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate