onsdag, mars 08, 2017

Att säga nej till alkohol!

Svenska Dagbladet har haft en intressant serie om alkohol där bla. unga säger att de aldrig vill dricka.
Nu tar jag alltid både uppgifter och tal om ungas alkoholvanor med en nypa salt. Tyvärr så kanske bilden inte är så bra ändå eftersom alla undersökningar visar att bruket av andra droger har ökat. Till och med vattenreningen i Stockholm uppvisar spår efter narkotika idag.
Att byta den ena drogen mot den andra är ju inte så ovanligt.
"Kicken" i belöningssystemet finns ju både för spel, sex, droger (och rock'n roll).
När jag läser Jan-Ewert Strömbäcks lilla insändare så kommer jag att tänka på en fråga till mig från en dam på en fest: " vill du inte ha lite vin"?
Jag såg henne i ögonen och svarade då :"nej tack, jag är alkoholist"!

Det blev en kort stund av häpnad från hennes sida  men sen fick jag ett fint leende tillbaka. Inga fler frågor heller.
Jag skulle nog också vilja ställa frågan till Jan-Ewert Strömbäck: "varför börja igen när man hållit upp så länge?"
Det känns ju liksom så onödigt att börja dricka alkohol igen efter tio års uppehåll. Själv skulle jag inte ens tänka tanken att ta ett glas efter mina tio års nykterhet.
Det känns för mig enbart som en äcklig tanke, ja äcklig, tycker inte om lukten av alkoholen idag. Äcklas av berusade människor och deras egotrippade uppträdande.
Jag har helt enkelt inte något behov att fly vardagen , allt är bra som det är ändå. Hellre tråkigt men på nykter kaluv och kunna äta frukost dagen efter med god aptit. Så enkel är min livsfilosofi idag!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate