måndag, december 05, 2016

En bank, en webläsare, ett Os !

Nu har det kommit en ny undersökning om bankerna och de stora affärsbankerna får mycket dåligt betyg av svenska folket.
http://www.svd.se/kunderna-sagar-storbanker--hyllar-de-sma/om/naringsliv

Men som vanligt , höll jag på att tillägga, så byter inte folk bank ändå.Ofta har man en bank och då samma bank i alla år trots sitt missnöje.
Idag är det hur lätt som helst att byta bank, ofta sköter den nya banken allt krångligt om man ger dem tillstånd till detta.
De mindre bankerna och deras kunder uppvisar tvärtom mot de storas kunder stort gillande med sina banker.
Själv har jag sedan början av nittiotalet lämnat en av de stora och har nu tre olika banker. Ica-banken, Forex och IKANO!
Jag använder de olika bankerna för olika ändamål och skulle det tillfälligt bli något fel på den ena så finns alltid de andra att använda. Både Forex och ICA har ju så många kontor öppna överallt idag så några problem att  gå till en fysisk bank föreligger ju inte heller.
Samtliga dessa tre banker har utmärkta internetlösningar där man lätt gör sina ev. ärenden.

Min filosofi är likadan på internet, jag använder olika webläsare för olika ändamål. Skräddarsyr dessa efter min användning. Vissa som tex Opera använder jag som nyhetsläsare. Chrom är vägen till foton och musik plus videos.
Den nya Vivaldi kan man använda till allt eftersom den i botten även kan använda sig av appar från Google osv.
Att sätta sin personliga prägel på sina webläsare ger mycket mer än de standardtyper alá Microsoft som så många använder.

Operativsystemet brukar de flesta bara ha ett enda av och i det ligger en stor fara. Kraschar det av någon anledning eller får du virus (Microsoft) så sitter du där i smeten. Bättre är att ha två olika system vilka då ger större säkerhet att du alltid kan komma åt ditt internet.
Jag har alltid två olika OS på min PC vilket också gör att jag mellan dessa OS kan dela över både värdefulla bilder och annat.
Men just med bilder och videos lever många farligt med att bara ha dem lagrade på sin hårddisk. Vid en krasch så förlorar de allt!
Det finns idag så fina möjligheter att gratis eller mot en mycket låg kostnad lagra sina bilder på tex Google eller Yahoos Flickr.
Har man en smartmobil så kan man dessutom ställa om den till att automatiskt skicka upp tagna bilder just till de sidor jag berättade om.Googles appar finns i alla androidmobiler men Flickr  får man gå till butiken och ta ner.
Varför låsa in sig med bara en bank, ett operativsystem, en webläsare osv.

PS Inte spelar du väl  alltid samma skiva ? Eller äter samma maträtt?

PS 2 När det ena OS tas bort av någon anledning så finns det andra kvar och när man har installerat ett nytt skinande blank system så plockar man över sina bilder tex från det fungerande   OS-system man har, se här:



Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate