onsdag, augusti 10, 2016

Sommar med Marianne Lindberg- De Geer

Pust! Jag har nu lyssnat på morgonen! Säger pust en gång till men det är inget negativt över detta pustande, tvärtom!
Jag har en tid uppmärksammat denna kvinna på ett nytt sätt i och med hennes ställningstagande i den viktiga frågan om yttrandefriheten  och hennes stöd för Lars Vilks.
Eftersom jag tillhörde "vänstern" i så många år har jag ju inte undgått att veta vem Marianne var och en del av hennes personliga liv med en av mina stora idoler, Björn Afzelius.
Men sommarprogrammet idag grep tag i mig och jag såg nästan levande bilder av vad hon berättade om sin uppväxt i denna stad så nära den jag själv växte upp i! Köping och Torshälla ligger så nära och jag åkte på 50-talet med dansbussen till Köpings Folkets park.
Just under de år berättelsen utspelas i hennes hem så roade jag mig i parken.
Gifte mig senare med en flicka som gick i skolan i Köping.

När berättelsen kommer till uppbrottet och tonåren så blir det nästan outhärdligt sorgset. Tonåringar förmår inte se hela bilden av händelser, de förstår inte eller rättare sagt kanske inte ens vill förstå.
Därför var det skönt att Marianne som vuxen har kommit att förstå både sin mamma och pappa. Förstå att de var fångar i den tidens konvention! Att de inte heller förmådde att förändra sina liv på ett bra sätt.
I dag så finns det måhända en annat sätt att komma tillrätta med svårigheter men tyvärr finns det fortfarande tämligen unga vilka inte kan varken tala eller söka hjälp för sina problem.
Det finns familjer där alla samtal upphör i och med skilsmässor, de som blir de stora förlorarna är som vanligt barnen.
Marianne De Geer ger ju själv exempel på hur hon som barn inte mådde bra av föräldrarnas oförmåga. Själv har jag ju samma upplevelser från min barndom med föräldrar vilka inte borde ha haft barn överhuvudtaget.
Deras oförmåga till samtal och kärlek drabbade mig och det är svårt att kunna bli en "hel" människa .
https://open.spotify.com/user/p1_sverigesradio/playlist/2QMXT7XFGWga00SmpOSBF6

Slutligen , musikvalet var mycket bra och du som har Spotify kan lyssna genom länken ovan.

Stort tack till Marianne De Geer för denna nakna berättelse ! Tacksam att Du ville berätta för oss alla.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate