lördag, mars 19, 2016

Missbrukare är egoister!

Jag har inte kunnat sitta på en uteservering på åratal tack vare de rökare som ockuperar uteserveringarna precis som om de skulle äga dem.
Det är jag som på perrongen får flytta på mig när en rökare står där och släpper ut sitt os!
 När jag ska passera ut genom in och utgångar vid varuhus,sjukhus,tunnelbanor osv så måste jag hålla andan för att slippa få in röken i mig.
Vem skräpar ner överallt i vårt samhälle med dessa fimpar och askar? Ja , inte är det vi ickerökare! I rabatterna vid vårt fina hus här i Hökarängen så ligger det hundratals fimpar från de som röker i vårt hus.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6393077

Jag hör på radion att kristdemokrater,moderater och liberaler är emot att lagstifta mot rökning på tex perronger, uteserveringar m.m.
Skulle tro att de aldrig har varit på en lungklinik och sett hur fruktansvärd en rökares liv kan sluta. När jag arbetade på lungan 3 i Malmö så hade vi enbart under en månad 15 avlidna. Jag har suttit hos patienter som sakta har kvävts ihjäl när lungorna i princip går sönder. Den panik man ser de sista minuterna i en rökares liv är förfärlig att skåda!
Ju mer man kan motarbeta rökningen och förhindra är en välsignelse.
Och så är det frågan om rättvisa, varför ska jag som ickerökare behöva betala så oerhörda summor som sjukvården kostar pga rökningen?
Sedan finns en annan aspekt också och det är de allt fler fallen av astma, det skulle vara straffbart att röka där barn finns. När jag ser föräldrar med barn och de vuxna röker alldeles inpå dessa barn så blir jag så f-b!
Dessa egoister utsätter sina barn för kommande sjukdom! Det finns de som fortfarande röker hemma mitt i sin familj!
Rökning är ett missbruk och som bekant så blir alla missbrukare egoister, deras behov ska gå före alla andras.
Därför är lagstiftning en hjälp!
Att tre borgerliga partier motsätter sig rökförbud är ju rent löjligt, är det att försvara "friheten"? De borde försvara min och andras rätt till att slippa få rök i lungorna!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate