måndag, februari 29, 2016

"Arbetarledaren" Palme!

1969 drog delar av arbetarklassen brallorna av Palme och SAP, jag tänker då på gruvarbetarstrejken. Då blottlades de dåliga villkor man hade som arbetare, farlig arbetsmiljö och dåligt betalt allt medan staten tog vinsterna och förde dem bla till Stockholm. Jag var nere i en gruva i Värmland och träffade gubbarna som stod nere på 400 metersnivån och skottade per skyffel slig. De hade 5 kronor i timmen sämre lön en vad jag hade på järnbruket i Torshälla. Det var mycket på den tiden och de gav nog inte mycket för det snack om jämlikhet som hördes på 1 maj. Året 1969 försökte SAP och LO förklara oss som kämpade emot orättvisorna såsom mentalt störda, de gav ut en kurs som leddes bla på min arbetsplats av fackombuden. Missnöjda arbetare var alltså enligt Palme o Co "störda" ! Palme var mer intresserad av att hjälpa diktaturer och dess härskare med våra pengar. Ta bara Kuba som exempel , man gav oerhörda summor till stalinisten Castro till skolor.I verkligheten använde Castro dessa pengar till att skeppa 40.000 soldater till Afrika. Under den här tiden var också socialförsäkringen usel, man hade tre dagar om året för sjukt barn att vara hemma. När borgarna kom till makten på sjuttiotalet så ändrade de detta till 60 dagar om året. Vi hade tre karensdagar innan sjukpenning utgick vilket ställde till det just för arbetarna. Ja, det är bara att gå igenom allting under de här åren så ser man att folk är ungefär som med lumparminnen, man kommer bara ihåg vissa trevliga saker. Så är det med synen på Palme också! Palme var genuin överklass, ränderna går sällan ur.


Förgudningen av människor är inte rättvist, Palme var av kött och blod och gjorde det han hade förmåga till! Att sätta honom på en pidestal blir bara fel. 
Jag var aldrig någon anhängare av den politik som fördes under dessa år när Palme styrde men jag minns också när jag kom till jobbet tio i sju och alla satt framför tv:en. Vad har hänt, sa jag?
Vet du inte att Palme är mördad!
Då trodde jag att jag skulle sjunka genom golvet, ren chock faktiskt.
Jag tänkte på en gång, så fel-så fel- ingen har rätt att skjuta vår statsminister. 
Jag kände det som ett angrepp på hela Sverige och mig själv.
Den känslan har jag fortfarande och när Anna Lind mördades så upplevde jag samma känslor.
Låg på en brits i Polen och fick massage och märker att massören stelnar till , han har radion på och jag uppfattar namnet Anna Lind.
Då gråter nästan denne polska massör och säger på engelska att nu har samma hänt igen i Stockholm. Lind är mördad!

Världen är förändrad och vi som växte upp på 40-50-talet finner all utveckling i särskilt Sverige som skrämmande.
Allt våld som ända sedan Palmemordet numera sker är så förkastligt.
Många unga bär kniv på sig och vi har ju sett så många knivdåd senaste åren.Samma sak med att bära pistol vilket har inneburit så många mördade och skadade unga.
Straffsatsen för bärande av vapen borde bli plågsamt hög mot hur det är idag!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate