onsdag, november 11, 2015

Bravo Google!

Jag tillhör en av de som först av alla i Sverige började använda Google som sökmotor. Det är längesedan och ingen i min dåvarande bekantskapskrets hade en aning om vad Google var för något, de tyckte att det mest var ett lustigt ord.
Åren gick och  Gmail-adresser började   bli vanligare och vanligare plus att dåtidens sökmotorer slogs ut pga av sämre teknik. Picasa foto kom plus en mängd av program.
Några program köpte Google upp och arbetade vidare med och de allra flesta vet idag vad You Tube är för något!
Många är vi som har kontrakt med Google och de levererar pengar så som de ska!
Blogger använder jag sedan många år  för min blogg och du läser den just nu!

Jag har under årens lopp haft kontakt med deras support och de har alltid ställt upp snabbt och bra.  Under en tid har jag haft problem med Google Musik och jag ska förklara .
Deras bestämmelser är att man kan  köra musiksamlingen på högst tio apparater och då är även ens mobil inräknad.
Det ställer till med problem för oss som använder  tex Ubuntu eftersom detta OS förnyas varje halvår.Om du har använt Google-musik då och fixar ett nytt OS så finns den gamla registreringen kvar. Samma är om du på en dator lägger både Windows och Linux sida vid sida och använder tjänsten för musik , då har du två registreringar osv.
Jag hade alltså kommit upp i mina tio och kunde inte lägga till mer musik! Detta trots att de flesta i registret inte fanns i verkligheten längre.
Sagt och gjort, i går morse så skrev jag ett mail till Google och förklarade situationen. De själva använder ju Linux i sina mobiler och plattor samt även i sina Chrome-datorer så de kan ju det här.
(Android ÄR Linux)
Webläsaren Chrome är byggd på Chromium vilket är Linux i allra högsta grad.
Idag finns så många program även inom Windows som i botten är byggda på Linux.

Sent igår kväll fick jag ett långt svar från supporten och det var mycket vänligt hållet och de förstod mitt problem och åtgärdade detta. Under natten kunde jag släppa upp ytterligare 17.500 musikfiler till min samling som nu innehåller 49.700 filer. OCH lägg märke till att de skiljer inte på en konsert på 60 minuter utan behandlar den som övriga filer.
Just nu spelar Glenn Gould  Bach för mig och det är en fil på 55 minuter! Underbart att komma åt sin musik var som helst genom tex mobilen.

Jag vet att en del inte gillar Google utan anser att deras teknik gör att de har koll på oss och visst är det så. Men vet man om detta och väljer att skriva på kontraktet med dem så har man ju många fördelar också. Idag har jag inget att dölja så jag bryr mig inte om att de vet en himla massa om mina sökvanor tex.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate