fredag, september 25, 2015

Plikten framför allt!

http://www.svd.se/strid-om-skuld-efter-katastrofen-i-mecka/om/pilgrimstragedin-i-mecka
Haiji heter högtiden som ska firas och illa gick det så som vi ser i våra nyhetsmedia.
Men det är ju inte första gången under min levnad som jag läser sådana här rubriker i tidningarna.
För muslimer är det en "plikt" att någon gång under sitt liv resa till Mecca och delta i denna för mig obegripliga cirkus som skördat så många offer under åren.
I cermonin så ingår det att kasta sten på en stor stenstod och symboliken i detta ska vara att man bekämpar "satan"!
Med andra ord så bekänner sig även muslimer till fantasin om att djävulen finns sida vid sida med Gud!
Plikten kräver alltså att alla muslimer någon gång under sitt liv reser till Saudi, om man är fattig så innebär det att man får offra sina pengar till denna resa. Pengar som kanske hade behövts till uppehälle eller barnens utbildning (pojkar)!
Religioner som har denna inställning till sina troende förslavar dem på det grymmaste. Att det dessutom rör som om vidskepelse är ju ännu värre.
Vi tyckte det var konstigt när folken i Afrika en gång i tiden tillbad en sten m.m men här visar ju islam att de inte är ett dugg bättre.
År ut och år in lockar denna plikt människor in i döden. Om de skulle göra något vettigt istället så borde dessa miljoner muslimer bilda en armé som öppnade krig mot islamisterna i tex Syrien-Irak eller Nigeria.
Men att ranta runt en sten ter sig väl mer spännande?

I Sverige har det uppstått någon slags självcensur mot kritik av islam, en censur som inte råder gentemot andra religioner.I ett demokratiskt samhälle ingår det att kunna granska alla som har makt. OCH makt har islam över människors sinnen!
Jag är lika kritisk till kristna slutna rörelser som i sak fungerar på samma sätt som islam.
Men när jag började kritisera islamister och muslimska läran så upptäckte jag rätt snart att tex på Facebook så "avvännade" en hel del gamla vänner mig. När jag kritiserat tex Jehovas vittnen eller Mormonerna så var det OK!
Är det inte lite underligt?

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate