måndag, juni 29, 2015

Jag har alltid insett att USA står oss nära!

Jag minns när jag var medlem i SKP-maoisterna och fick frågan om jag hatade USA. Nej , sa jag med eftertryck, de har varit en garant trots allt för yttrandefriheten både hemma och i Europa. Ja men Vietnamkriget då? Visst tyckte jag liksom många andra att detta krig var både felaktigt och orättvist och detta delade vi med en mycket stor del av USA:s befolkning.
Ofta fick jag frågan från andra som inte visste om vårt partis ställningstagande till Sovjet om jag hellre skulle se att Sovjet blev härskare i världen istället för USA.
De blev alltid förvånade över mitt svar. Om Sovjet får världsherraväldet så kommer inte jag att komma undan med livet till skillnad mot USA:s världsherravälde.
Tryck och yttrandefriheten kommer att försvinna överallt om Moskvas herrar erövrar makten.

Min syn på USA är ju fortfarande den att jag inser denna stats brister men jag har ju sedan 50-talet också sett hur de sakta men säkert reformerar sitt land  steg för steg till en ännu bättre demokrati.
Jag har ju också sett den mängd av oerhört viktiga medicinska framsteg som fötts i detta land till gagn för mänskligheten.
Inom internet så föds stora framgångar hela tiden genom driftiga människor i detta land, vad ser vi från det gamla Ryssland?
En diktatur som står rätt upp på det gamla kommunistpartiet och dessa nomenklatura !
Ett land som numera hyllar Stalin och hotar och bedriver krig mot andra.
Nej , jag föredrar demokratin USA på samma sätt som jag föredrar demokratin Israel framför islamistisk terror.
Däremot ska man aldrig lägga ner sin kritik mot länder man uppskattar, tvärtom! Men kritik ska vara saklig och inte hysterisk som man ser från kommunister som tar varje chans till att smutskasta dessa två länder.


Fy attan för den nya Stalinkulten!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate