fredag, april 24, 2015

Hundra år!

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/ett-folkmord-vi-inte-far-glomma_4512834.svd

http://www.svd.se/kultur/understrecket/turkiet-tal-annu-inte-minnet-av-folkmordet_4511868.svd

Jag minns en turkisk "kamrat" inom vårt parti nere i Malmö vilken blev oerhört upprörd om man förde folkmordet på de kristna på tal, han blev lika upprörd om man talade lite försonligt om kurdiska kampen för självständighet.
Jag måste erkänna att på den tiden  var hans hållning obegriplig för mig. Hur kunde en vänsterman överhuvudtaget ställa sig på den Turkiska statens sida frågade jag mig.
Idag vet jag bättre, han var från barnsben uppfostrad med den bild Turkiet i alla sammanhang ger dessa frågor, det är ett fåtal av Turkiets medborgare som orkar att ta till sig en annan bild än den staten levererat i så många år.

Jag brukar försöka diskutera "kollektiv skuld" på mina sidor men exemplet Turkiet är svårslaget. Ett faktum är att länder som gör upp med sin historia liksom Tyskland, där mår folk bättre.
Turkiet är idag tyvärr mer islamistiskt än för 25 år sedan och då finns det ingen möjlighet att de erkänner alla mord på kristna såsom ett folkmord. Turkiets efterföljare IS begår samma förbrytelser liksom andra islamistorganisationer.
De är inte muslimer sägs det men vad är de då för något?  Vad är Turkiet för slag av stat?






















Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate