söndag, februari 22, 2015

När jag mötte antisemitismen!

När jag var ett barn så berättade min faster för mig att hennes far hade varit nazist under lång tid. Efter kriget hade hon träffat en ung trevlig man som var jude. Hon tog hem honom till farfar som blev förtjust i honom. Efter ett par gånger så satte sig min faster Ingeborg ner med farfar och frågade honom vad han tyckte om den unge mannen. Farfar hade bara lovord och då däger faster Ingeborg bara: "Han är jude"!
Hon ville få farfar till att inse att även en jude är en vanlig människa av kött och blod och inte den nidbild som farfar i alla år hade gormat om. Sedan tog hon fram en nypublicerad bok som var en fotobok från olika koncentrationsläger med mycket hemska bilder från befrielsen. Farfar hade blivit mycket tyst efter detta.
Jag minns det här och jag var nog inte mer än 8-9 år när hon berättade detta för mig.
I den åldern spelade man mycket kula, särskilt på våren och då fanns alltid ett uttryck bland oss barn och det var ordet "kuljude"! "Kuljuden " var alltid den som hade vunnit och drog sig ur spelet och gick hem med sina kulor.
Så gick egentligen också snacket bland en hel del vuxna arbetskamrater när jag som väldigt ung kom ut i arbetslivet.
"Rika judar" eller "judarna styr världen" var inte alls ovanligt att få höra.
När jag blev lite äldre så åkte jag på kurs hos SAC där jag på ett föredrag av en herr Kronheffer även fick mig till livs att "de judiska bankirerna styr världen"!

Att jag skriftligen skrev en protest till SAC och de ledande ledde inte till något annat än undanflykter. I vårt LS i Eskilstuna fanns också syndikalister som alltid tjatade om judarna.
Under åren som aktiv inom vänstern så matades man från Palestinagrupperna och de ledande där , många idag ledande skribenter inom pressen och andra media, med en sorts "antisionism" som de kallade det. I verkligheten så har deras politik vädjat till de lägsta instinkterna hos många och de blandar ihop staten Israel med judar på ett sätt som rakt igenom är antisemitism.
Att många regimer i sk arabländer håller sig med ett språkbruk och retorik som inte står nazisterna efter gör ju inte saken lättare för världens judar.
Undersökningar bland utflyttade araber uppvisar skrämmande höga siffror av antisemitiska åsikter.
Elever i Malmös skolor av arabisk härkomst uppvisar tyvärr ännu högre siffror av antisemitiska tankar och åsikter. Judehatet håller på att återigen bli till rena rama pesten i många samhällen. Judar är rädda för att gå ut eller de är oerhört rädda för att något ska hända deras barn när de går till skolan.
Så här allvarligt har det inte varit i Europa och Sverige på många år.
Därför var det mycket bra att muslimerna i Norge igår i solidaritet med judarna bildade en mänsklig ring kring synagogan i Oslo.
Jag blev så oerhör glad över denna händelse och önskar verkligen att något liknande kunde hända i Sverige. I Malmö finns en rörelse bland unga muslimer som också går denna väg och jag får hoppas att deras inställning sprider sig över hela landet.
De som sitter i ledningen för div. muslimska organisationer i Sverige idag har inte någon gång ens tänkt tanken att ställa upp på detta sätt. Är de verkligen representativa för muslimerna i Sverige?

Människor med vänstersympatier hyllar ofta Palestina och de organisationer som finns där, fakta är att alla dessa organisationer är antisemiter.
Israel skall förgöras och judarna ska störats i havet osv har ofta framförts.
Själv gick jag med ett märke på rockuppslaget i flera år där en karta över Palestina fanns med och något Israel existerade inte ."För ett demokratiskt Palestina" stod det också.
Vad var det annat än viljan till att utplåna staten Israel? Ren antisemitsim och idag kan jag inte förstå att även jag drogs med i detta onda.
När jag hör på Jan G eller Per G idag så låter de som ekon av mitt otäcka förflutna där de rapar upp sina livslögner och oförmåga att skilja sanningen från propagandan.
Jag möter människor som säger sig gjort upp med den tidens politik men som ändå försvarar islamismen fortfarande. De är så indoktrinerade från 60-70-talet så man kan närmast kalla dem för hjärntvättade.
Islamismen , nazismen och kommunismen är tre spöken som förlamar vissa individers hjärnor och allt slutar med judehat av olika slag. De som inte vet vad det är som förbinder dessa tre olika ismer med varandra får sätta sig på skolbänken och läsa på. (Gå till läggen som Jan Myrdal sa i sina ljusa stunder)

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate