tisdag, september 09, 2014

Totalkrasch på windows 8.1 (HP-dator)

Anne har en ny dator med det nya säkerhetssystemet i BIOS som ställer till problem när man vill köra tex Ubuntu vid sidan om sin Windows vilken levereras med datorn .
Nå, jag höll på att mackla med inställningarna och fick dit bägge os-systemen men efter ett tag så tog Windows över helt igen och det gick inte att logga in på Ubuntu!
Trist av bara den! Efter ett tags återställningar då det fungerade så small det till igen och enbart win 8 fungerade .Då gav jag upp och tog bort Ubuntu från disken .Efter detta så har allt gått bra med Windows tills för några dagar sedan.
När jag satt och lyssnade på musik över Google så såg jag hur bilden började svaja och strax därpå så la hela maskinen av.
Det gick inte på något sätt att komma in eftersom det inte gick att skriva in lösenordet där det istället automatiskt kom ca 100 tecken.
Återställning gick ej heller och systemet talade om för mig att det inte fanns något OS på disken.
I det här läget bör man ha en sk återställningsdvd men det hade vi inte och idag får man ej heller någon dvd med sin nya dator när man köper den.
Ser på HP:s sida att man kan få en fil av dem till att bränna en återställningsskiva .(OBS  ,bara en gång)

Nu gjorde jag istället så att jag la in Ubuntu 14.04 LTS och nu fungerar datorn perfekt. Ljud och bild är betydligt snabbare än på win 8. Utmärkt bildhantering genom flera förnämliga bildprogram och allt är ju gratis som vanligt. Det enda som krävs är att man visar eget intresse för sin dator och väljer de program ur programbanken som finns att tillgå. I dagens läge finns nog ca 50.000 olika program att tillgå.Googles chrom (chromium) fungerar mycket bra som webläsare och anstränger man sig lite och lägger in deras "appar" så får man snabb tillgång till allehanda program och sidor.
Vill man ha ett fast tillförlitligt mailprogram så finns Thunderbird från Mozilla att använda!
Spotify har en länk till sitt Linux-Spotify osv.
Egentligen har jag inget bra svar på varför man överhuvudtaget ska ha Windows på sin dator?
Allt jag behöver fungerar ju mycket bra med Ubuntu och säkerligen en mängd andra LinuxOS!http://www.ubuntu.com/download



Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate