tisdag, mars 18, 2014

Ibland blir jag retad till nästan hjärnblödning.

Vissa frågor får mig att gå i taket, en fråga från "den vanlige" människan som bor bra och lugnt ondgör sig över att missbrukare inte får lägenhet i det vanliga beståndet av hyreslägenheter.
När jag arbetade i tre år på ett av Malmös härbärgen så träffade jag alla dessa som åkt ur sina lägenheter. Varför de gjorde det borde "Svensson" tänka efter över!
Naturligtvis hade de inte betalat hyran eftersom de gjorde av med alla pengar till sitt missbruk . Om de gick på "sossbidrag" (som de flesta hade gjort och hyran var betald ) så berodde det alltid på slagsmål, skrän, rännande hela nätterna av störande folk osv.
Jag har i flera omgångar särskilt i Rosengård råkat ut för den sortens grannar och det är en fasa.
Vi tog till slut beslutet att köpa lägenhet i HSB och det har jag aldrig ångrat. Helt annat folk i sådana hus!

Tyvärr så måste jag ansluta mig till Göteborgsmodellen vad gäller boendet fr missbrukare. En trappstegsmodell från botten och upp till ett "riktigt" boende om man lyckas att sköta sig.
I botten ett dåligt boende där man tillåts att missbruka. Bestämmer man sig för att få ett bättre boende så måste missbruket avslutas. Visar man att man fixar det så får man en bättre lägenhet på prov.
Missköter man sig så flyttas man ner igen !
De har haft många goda exempel i Göteborg att missbrukare kan börja ett nytt liv !

Ett råd till de som ömmar för missbrukares boende, låt dem bo hemma hos dig!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate