lördag, mars 01, 2014

Historien upprepar sig?

Jag brukar vara försiktig med att påstå att historien upprepar sig men ju mer jag läser om Rysslands hållning i Europa och deras krav så blir jag osäker.
Paralellen med Hitlers Tyskland blir mer och mer lik. Putins Ryssland ska försvara etniska ryssar till varje pris och man delar ut ryska pass. Krim är en erövrad plats och där härskar redan Putin.
Härskaren i Kreml utser de värsta mördarna i Kiev till hjältar osv.
Tanksen mullrar vid gränserna till andra länder och soldaterna marscherar taktfast. Mycket påminner om det gamla Sovjet och Putin med sina rötter i kommunistpartiet och KGB spelar ut det Ryska kortet. StorRyssland ska byggas och en ny kejsare med kyrkan på sin sida uppvisar sitt otäcka ansikte.
Varför jag kommer att tänka på Hitler och Stalin är nog inte så konstigt om man som jag minns historien som varit.
Man kan få ont i magen för mindre!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate