tisdag, december 10, 2013

Obamas tal idag i Sydafrika!

– Världen kan fortfarande lära av Nelson Mandela. Han var en man av kött och blod. Så inledde USA:s president Barack Obama sitt hyllningstal.
– I dag högtidlighåller vi en person som ingen annan. En historisk gigant. Världen tackar er sydafrikaner för att vi har fått dela honom med er. Hans kamp var er kamp, hans seger var er seger, er frihet och demokrati är hans arv, sade Obama.
– Världen älskade Mandela, eftersom han kunde erkänna sin ofullkomlighet.
Obama citerade Mandela som sagt: ”Jag är inget helgon. Jag är en syndare som fortsätter försöka.”

Kritiserade politiska ledare

Men Barack Obama kritiserade också de politiska ledare som i dag inte förmår leva upp till Mandelas ideal.
– Det är många ledare som hyllar Mandelas tal om frihet men inte lyssnar när de egna folken kräver samma sak.

”Arbetet är inte färdigt”

Mandelas eftermäle handlar till stor del om hans förmåga till försoning i ett läge då bitterheten med lätthet hade kunnat ta överhanden.
– Han lärde oss kraften i handling och idéer. Det krävdes en man som Mandela för att inte bara frige fången, utan också ge fångvaktaren friheten, sa Obama.
– Men vi kan inte tillåta glädjen över de framsteg vi gjort hindra oss från att se att arbetet inte är färdigt än. Runtom i världen fängslas män och kvinnor fortfarande för sina politiska åsikter, de förföljs fortfarande på grundval av hur de ser ut, vem de tillber eller vem de älskar.

”Sök hans styrka”

Obama konstaterade att världen aldrig kommer att se en person som Nelson Mandela.
– Han får mig att vilja bli en bättre man. Hur väl har jag tagit till mig hans lärdomar i mitt eget liv? Det är en fråga jag ställer mig som man och president. Han talar till goda inom oss, låt oss söka efter hans styrka, sade presidenten och möttes av ett öronbedövande jubel från publiken.
– Som Gandhi ledde han en motståndsrörelse. Som Martin Luther King stödde han de förtryckta. Jag hoppas kunna leva upp till hans ideal av jämlikhet och likvärdiga möjligheter.
– Vi kommer att sakna honom, avslutade Barack Obama.

http://www.svt.se/nyheter/varlden/obama-han-far-mig-att-vilja-bli-en-battre-man

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate