måndag, november 25, 2013

Är Sverige en rättstat?

"
Viveka Lindéns mardröm börjar klockan tio på förmiddagen den 2 mars 2009, efter nästan tjugo års prickfri tjänstgöring på Karolinska sjukhuset. Fyra poliser i svarta skinnjackor kommer in på hennes avdelning på Astrid Lindgrens barnsjukhus för att gripa henne.
Först fattar hon inte vad polisen vill. Det enda som liknar en förklaring som hon kan komma på är: kanske körde jag på någon med bilen, utan att märka det, på vägen till jobbet? Kanske är jag anklagad för smitning?
Hon vill inte följa med polisen i sina gröna läkarkläder utan ber att få klä om. Poliserna är otåliga men hon insisterar. När hon är klar kroppsvisiteras hon. En polis hittar en burk med etiketten ”Attack” i en ficka och ropar:
– Här ser ni, hon har vapen, det står ju ”attack”! Titta själva!
Det tar ett tag innan Viveka Lindén lyckas få poliserna att inse att burken är inköpt i en djuraffär och innehåller citronsaft. Hon har köpt den för att kunna spruta på eventuella aggressiva hundar under sina promenader med de egna hundarna.
På Solna polisstation tvingas hon klä av sig. Polisen tar klocka, smycken, almanacka, nycklar, mobil. Efter att ha fått tillbaka jeans och T-tröja sätts hon i en cell." från DN.
http://www.dn.se/sthlm/friade-lakaren-tvingades-fly-hatet/

Först och främst så måste jag erkänna att när jag läser stycket om hur svensk polis agerar mot läkaren Viveka Lindén så reser jag ragg av obehag. Så ytterst klumpigt och kränkande på alla sätt. Ingen i det här landet är skyldig om inte dom har avkunnats och ska behandlas därefter.
Jag frågar mig hur dessa fyra poliser och deras chefer tänker och fungerar i sitt yrke? Onekligen tänker jag också på åklagare och poliser i fallet med Tomas Quick-Sture Bergwall. De uppvisar också en brist på verklighetsuppfattning som är häpnadsväckande.
Att Sverige dock är en fungerande rättsstat visar ändå båda de här fallen eftersom de har blivit frikända av svensk rätt.
Otrevligt och mycket beklagansvärt att också hur bägge dessa fall efter frikännandet har blivit behandlade. Sture Bergwall sitter inspärrad fortfarande efter alla dessa år medan Viveka Lindén inte kunde arbeta kvar på sitt arbete på Karolinska utan har som framgår av artikeln blivit tvungen att flytta .
Dålig behandling alltså av bägge dessa frikända!

Det är så att jag vill ta till ordet mobbing i min mun ! Och hur är folk funtade som skriver mail, bloggar eller på stan offentligt skriker okvädningsord?

Det har sakta smugit sig in en hänsynslös hållning till andra människor i vårt land. Sk antirasister slåss ohämmat med sina motståndare med alla medel. SD-are beväpnade sig med järnrör och på Facebook sprids hatet genom tillmälen av alla slag.
Någon sorts hyfs och god ton borde återinföras i det samhälle vi alla lever i.

Allvarligare är dock när arbetsgivare och rättsvårdande instanser förfaller till rena huliganmetoder ! 
Viveka Lindén gör en mycket bra sak när hon öppet framträder och berättar sin sorgliga historia och det är många som borde skämmas över den behandling hon har fått.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate