tisdag, juli 02, 2013

Glädjande siffror och tvärtom!

Vi börjar med det som är bra. Första halvåret dog det " bara " 110 personer på våra vägar i bilolyckor och mc-olyckor!
Det är den lägsta siffran på många år.

Däremot finns det andra siffror som inte är roliga att ta del av.  56 personer dog ute på järnvägen och tyvärr är de flesta av dessa döda sådana som ville dö.
Detta är en ökning och jag tänker på deras släkt och vänner SAMT den stackars lokföraren !
Det är inte rätt att ta sitt liv på detta sätt och blanda in tredje person. Personal som ska gå och samla ihop massor med delar från en totalt söndersprängd kropp får också oförskyllt lida.

OM man nu vill ta sitt liv så finns det andra sätt som är "bättre"! Helst ska man inte ta sitt liv därför att man skadar så många i sin omgivning men jag vet ju också att den som vill ta sitt liv är totalt egotrippad just i detta ögonblick.
Jag kan ju önska att vårt samhälle vore bättre på den här punkten att ta hand om sina människor men det blir ju tyvärr bara önsketänkande från min sida. Verkligheten ser ju annorlunda ut i denna tuffa värld där den känsliga inte orkar med trycket !
För många år sedan så satt jag på en akutavdelning och magpumpades. Allt sådant utfördes av proffs men att få tala med någon fanns det inte tid med. Efter åtta timmar var det bara att åka hem till sin tomma dystra lägenhet!
När man idag läser om sjukvården så är det exakt likadant fortfarande trots att det gått över 40 år sedan jag satt där!

Vi har fortfarande ett samhälle där man rycker på axlarna över alla de som tar sitt liv.

Totalt tar fortfarande ca 1500 individer sitt liv varje år i Sverige.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate