måndag, februari 18, 2013

Nexus 10

Jag har begåvats med en Nexus 10 tillverkad av Samsung ihop med Google och deras Linux-system Android.
10 tum är sådär lagom i storlek och när man tittat på bilder så blir de skarpa och fina. Ljudet på denna "platta" är ovanligt bra i mina öron och det fina i kråksången är ju att när man har  ett Gogglekonto och en mobil med Android  tidigare så förs alla appar över till Nexus automatiskt.
Alltså kan jag lyssna på jazzradio och alla andra stationer som jag redan hade på min telefon.
Testade Skype igår och det var alldeles utmärkt också.
Min Nexus är på USA-Engelska och går ej att ändra till svenska språket däremot finns tangentbordet för vårt språk.
Nu stör inte engelska mig på något sätt utan är van sedan tidigare att ha OP-system på detta språk men äldre utan kunskaper i engelska ska nog vänta tills en modell med svenska kommer på marknaden.( Eller köpa någon annan modell)
Vad gäller Google så är jag ju en av pionjärerna i Sverige att använda detta utmärkta bolag och trivs väldigt bra med alla de lösningar de har på internet !
Att Google har valt Linux och fria program i sina lösningar är mycket bra för oss konsumenter. Bolag liksom Mac-Apple som gör allt för att "låsa" in sina program och dessutom då också sälja alla sina "varor" till överpris är för mig en vederstyggelse.
Microsoft har på denna punkt av utvecklingen bättrat sig och förser marknaden även med tex. updates för Skype-Linux! 
De har även lagt pengar på utvecklandet av Linux och det var ju något som de flesta inte trodde skulle hända någonsin. Detta är bra och ska uppmuntras!

Vart Mac-gubbarna med sin exentriska inställning till de egna produkterna kommer att ta vägen i framtiden återstår att se. Ska de öppna upp Mac eller fortsätta den inslagna vägen?

En sak är säker , Nexus 10  trivs jag med och den fungerar perfekt för mig!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate