torsdag, februari 07, 2013

Ett "hästjobb" att överföra stora filer!

I fem år så var hela min familj involverade i att "göra" närradio i Malmö. Alla medverkade på något sätt och särskilt min son "Effe" var otroligt duktig och kunde som mycket ung lära sig att sköta tekniken bakom sändningarna. Och det innebar att dels sköta studion så att vi som satt där  inne kunde sända, sedan skötte han skivorna så att det blev rätt musik. Dessutom skötte han som tekniker även de telefonsamtal som ringdes till studion och det kunde bli många när vi tex hade frågesport. http://youtu.be/Pif6A1OvlhU
Det blev otroligt populära program och det kunde tex handla om olika låtar som hade använts i olika filmer!
Jag håller alltså på att sakta göra om mina gamla kasettband till mp3-filer och lägga ut programmen på nätet, i detta fall på You Tube. Men det finns hela tiden ett hinder, man kan inte enbart lägga ut ljudfiler utan man måste ha motsvarande mängd bilder också annars fungerar det inte.
Det innebär att jag måste dammsuga min dator efter lämpliga bilder.
Det finns massor med band här hemma hos mig men det kommer att ta tid att lägga ut allt så jag väljer lite olika typer av sändningar i första skedet.

Jag fick tag på en liten apparat som hjälper mig att föra över dessa radioprogram på ett enkelt sätt.Till denna lilla bandspelare så finns det ett "fritt" program att använda .
Audacity heter detta förnämliga (gratis) program. Funkar på svenska och finns för både Linux,Windows och Mac!
http://www.youtube.com/watch?v=XvKcKtWlILg&feature=share&list=UU4ZQslyZvbah8IaVmoB-ifg

http://www.youtube.com/user/hogrelius



Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate