fredag, januari 11, 2013

Misslyckad politik och de låser polisen i deras arbete!

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5405434

Ja, polisen säger ju själv här att deras resurser inte räcker till att bekämpa brott och att de inte har tid med alla dessa utvisningar.
Dyrt är det också många gånger, poliser måste följa med på flygplan som flyger kors och tvärs över världen . Ibland ha man fått återkomma med oförrättat ärende eftersom inget land har velat ta emot flyktingen.

Frågan är VARFÖR så många vill till vårt land? Inte kan det vara för att de gillar arbetslöshet. Det kan inte heller vara för att det inte finns bostäder!
Vad har de för uppgifter om Sverige som land?
Skulle tro att det är samma myt som spreds om USA i början på 1900-talet av de svenskar som skrev brev hem och berättade om det "förlovade landet" där guld och honung flöt och på det sättet lockade fler att åka.
Myten om Sverige med alla bidrag (sant) finns ju som faktor. Barnbidrag när man har barn  är ju unikt i världen liksom bostadsbidraget och utrustningsbidraget för hemmet.
Likaså är ju våra soss-bidrag i jämförelse med andra länder också ganska bra.
De som har levt fattigt i många år tycker ju att de har kommit till himmelriket när pengarna börjar att rinna in i brevlådan.
Jag skulle tänka på detta den dag jag också blev tvungen att sticka från mitt land av olika anledningar.
Skulle aldrig ens komma på tanken att anklaga den enskilda invandraren för att de kommer hit. De som hatar invandrare och ger sig på enskilda och hetsar är i mina ögon enfaldiga.
Trots att jag vet hur läget i världen är så inser jag att vår politik inte leder till det man avser. Tvärtom har vi fått tagit mycket stryk som nation med stora kostnader för polis,kriminalvård, sjukvård osv. pga av för stor invandring.
Man måste kunna ta hand om de som kommer hit på ett vettigt sätt annars går det överstyr förr eller senare. När det är dåliga tider så som vi nu har så får man bromsa invandringen! Komma ikapp med bostäder, jobb osv. Vi kan ju inte leva på luft!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skälet till att de kommer hit borde ju nog vara att detta är ett av de enda länderna där de inte blir behandlade som piss (med det menar jag typ leva i sjuka flyktingförläggningar, eller i vissa fall det som närmast kan likna fånghålor, amnesty har rapporterat om helt störda förhållanden), kan ju också ha och göra med att vi åtminstone haft en av världens bästa välfärdssystem. Men ingen flyr ju frivilligt, tror inte att någon ger upp hela sitt liv, sin kultur, för att fly till ett land, som du säger så ser läget i världen inte så roligt ut. Men vad sjutton menar du med att pengarna rinner in i brevlådan? Att enbart leva på ett soc-bidrag är ju i princip omöjligt, men är ju ändå något bra för att inte sätta människor i en omöjlig position, invandrare har trots allt en mycket mindre chans att ens få komma till en arbetsintervju.

Självklart ska folk tas om hand på ett bra sätt, men jag skulle vilja ha lite mer konkreta förslag på hur detta skulle gå till. Personligen skulle jag föreslå att aldrig någonsin utvisa någon till fattigdom, dödsstraff, krig eller liknande, vilket idag praktiseras. En stor del av invandringen är trots allt ifrån Norge och Danmark, människor som inte kommer ifrån krigsdrabbade länder, om någonting ska stoppas så är det ju den invandringen, och inte den som bygger på en solidaritet emot människor i en utsatt situation.
/mirreearg.blogg.se

(obs! mitt googlekonto leder inte till min blogg, enbart till en skolblogg, men det gick inte att kommentera annars.)

hogrelius sa...

Det är bra att läsa och reflektera, men jag sa aldrig att man får gott ställt av att leva på sossbidrag men att många som levt fattigt ändå klarar sig hyfsat eftersom de flesta som debatterar sossbidrag inte vet att hyran får man betald utöver bidraget liksom en hel del andra kostnader tex tandläkare, glasögon m.m. När jag arbetade på soss i Malmö så räknade vi ut hur mycket den egentliga skillnaden blev mot en låginkomstagare som måste betala alla sina kostnader själv. Det blev nästan ingen skillnad alls.När man talar om fattigdom i välfärdsländerna så håller man sig med väldigt konstiga beräkningar måste jag säga.Jag behöver förresten bara räkna ut på min pension som nu är 10.000 i månaden att när jag betalt allt som det kostar mig så har jag inte heller mycket över.Skillnaden är ju att jag måste betala min hyra, läkare,glasögon ja allt.Jag klagar inte och säger att det inte går att leva, allt beror på hur man inrättar sitt liv.Jag anser att hela Europa ska dela på bördan av flyktingar med ett kvotsystem ungefär såsom FN räknar ut. Som det är nu så är det vissa länder som drar en mycket stor börda medan andra klarar sig undan.Sedan att utvisningsverket tar en massa orimliga beslut med att tex utvisa homosexuella till ex. Iran är ju lagvidrigt. Men jag vidhåller att med de siffror vi sedan flera år har med både flyktingar och invandrare så håller en tickande bomb på att brisera med öppet motstånd från allt fler . Man kan inte driva det här till sin spets när inga bostäder och jobb finns. Sverige är sedan hundra år ett land som är extremt exportberoende för att klara vår välfärd. 70-talets politik under Palme gick mot ekonomiskt katastrof för landet vilket även SAP insåg tillslut.Det går inte att anställa alla inom vården, någon måste ju betala och man kan ju inte tillgripa metoden att trycka mer sedlar eller devalvera stup i kvarten som man gjorde under alla mina år ute i förvärvslivet.Jag har bott många år i Rosengård och såg hur det svenska samhället delades upp i A-B-C lag och där människor från andra länder aldrig fick en chans. Ett tag levde 80% i hela stadsdelen på sossbidrag och det är ju en skam för ett samhälle att ha det på det sättet. Detta var på 80-90 talet och det är sannerligen inte bättre idag.

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate