torsdag, december 06, 2012

Stockholmare är säregna på en punkt!

Enda sedan jag flyttade hit till storstaden har jag irriterats och förvånats över ett beteende som nog nästan 95 % av befolkningen har.
När jag gick i skolan så fick vi lära oss trafikregler både av lärarna och polisen.
Något som sitter ända in i benmärgen på mig är att när man går på en väg eller gata där inga trottoarer finns så ska man gå på den sida så att man MÖTER trafiken. På höger arm har man då i mörker också sin reflex så att mötande bilar ser mig på långt håll.
Idag var jag ute och gick i vintervädret och några  trottoarer fanns ej idag, bara snövallar.
Men jag möter unga som gamla gående på fel sida. Bilarna dyker upp på deras rygg så att säga.

Ingen kontakt med rullande trafik med andra ord. Är det dagens skolor och vuxna som brister?
Eller är folk här i storstaden extra nonchalanta och skiter i allt?
Jag tycker det är konstigt att man inte är mer rädd om sitt liv och överlåter allt ansvar på de bilister som kommer bakifrån, tänk om föraren blir bländad och inte ser tex de tre som gick i bredd på fel sida?

Som bekant har det snöat mycket här men jag såg att de flesta gångvägar var plogade medan vanliga gator såg förskräckliga ut. På Lingvägen mitt emot kyrkan ligger en viktig busshållplats men lik f-b hade någon tok till ploggubbe lagt en vall på trottoaren. Vad tänkte denne gubbe på ? Eller rättare sagt , han tänkte inte alls , se här :

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate