tisdag, oktober 09, 2012

”Torka aldrig tårar utan hands­kar”


http://www.dn.se/kultur-noje/johan-croneman-jonas-gardell-bjuder-pa-en-guidad-rundtur-i-80-talets-bogmiljoer

Ett av mina sorgligare minnen är av Erik, han var sjuksyrra på min avdelning. En lugn och fin kille från Norrland som inte gjorde mycket väsen av sig. Alla "visste" att han var homosexuell men ingen hade faktiskt några åsikter om detta på vår avdelning på sjukhuset. Jag fick i alla fall inte höra något skit från mina arbetskamrater.
En dag kom han inte till jobbet utan var sjukskriven, rykten började gå att han var svårt sjuk. Ingen visste av vad!
Sedan mötte jag honom med sin kille på stan och då såg jag att han var dödsmärkt. När jag skakade hand med honom så hade han handskar på sig och ansiktet var så fullt av fläckar som jag bara hittills sett på sjukhuset på mycket gamla män!
Ett par veckor efter vårt möte var han död. Detta var på åttiotalet och ordet "bögpest" hade kommit i svang.
Ett missvisande ord som förledde människor att tro att bara bögar kunde få HIV eller AIDS
.
Jonas Gardell vet vad han talar om och boken och denna serie i TV1 kan ses som de homosexuellas historieberättelse som inte är berättad förut.
En sida av att vara homosexuell under tex femtiotalet var den utpressning många utsattes för.Jag hade en vän i Eskilstuna som gick under namnet "färghandlaren". Jo, han ägde med andra ord en av stadens bättre affärer i färg. Han var en sk "smygbög" , förlovad och skulle till att gifta sig med en fin tjej.
Naturligtvis fel av honom men tiderna i en stad av Eskilstunas storlek var bistra för homosexuella. Han gjorde misstaget att följa med två unga killar , de var sjutton år, på den tiden gällde åldersgränsen 18 för homosexuella och inte 15 som för tjej+kille!
De började utpressa honom och efter mycket elände blev han så ångestladdad så han gasade ihjäl sig i sin bil.
Andra homosexuella fick flytta till annan ort (läs Stockholm) när de blev avslöjade.

Det löjliga många gånger är ju att massor med pojkar i tonåren hade sex med andra pojkar med liv och lust men sådant talas det tyst om längre fram i livet.
I lilla   Torshälla skulle jag kunna räkna upp mängder med namn på killar som jag hade sex med under uppväxten. Nå, det ska jag inte göra därför att trots nya tider så är det ett oerhört minerat område fortfarande.
Jag och min första hustru hade vänner med ett barn där mannen var homosexuell men försökte leva med denna kvinna så gott som det gick. Han mådde så dåligt så det var hemskt att skåda honom.

Jag "hjälpte " honom en gång men det slutade inte så bra eftersom min hustru kom på oss mer eller mindre. Detta utnyttjade hon i vår skilsmässa och "hotade" mig till underkastelse med hotet om att berätta för barnen ! Jag vet ej om hon någonsin gjorde detta men jag fann det oerhört betungande även om jag har en liberal syn på sex och livet. Prägeln från 50-talet sitter ibland hårdare än vad man anar.
Jag vet mycket väl  vad Gardell berättar om och jag vet hur de homosexuella har haft det i sina liv och jag har aldrig under hela mitt liv backat från mitt stöd för dem.

När jag hör ungdomar idag skrika  "bögjävel" som skällsord så anar man Sveriges historia bakom detta skällsord. I Stockholm är man av hävd liberala sedan lång tid vad gäller människors sexliv och vid Pride ser man hundratusentals åskådare efter gatorna. De hurrar och applåderar de olika som kommer efter gatorna, det känns befriande!
Även i mindre städer som tex Eskilstuna har man fått en annan syn i vida kretsar på de homosexuella och många bra krafter är engagerade!

En sak har jag lärt mig och det är att de som skriker värst mot de homosexuella hyser kanske mer "förbjudna" lustar än vad de anar!
Slutligen, tänk att människors sexliv alltid är så intressant !
https://picasaweb.google.com/114673784950922000148/Stockholm_Pride2006


http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/forakt-vid-foralskelse_7569070.svd

http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/alla-kanner-nagon-som-ar-gay/




Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate