tisdag, oktober 30, 2012

Cordelia Edvardson avliden!


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/cordelia-edvardson-har-avlidit_7625918.svd
Första gången jag stötte på Cordelia som skribent var på sextiotalet när jag sålde och läste Arbetaren. Hon skrev stadigt i denna tidning under en rad år, hade sina sympatier åt det gamla patos om rättvisa som den  syndikalistiska rörelsen hade på den tiden!
Flyttade ner till Israel och började skriva i Svd och hennes krönikor lästes av så många, den senaste publicerades i början på september.  Hon återvände till Sverige när hennes hälsa inte stod henne bi.
Jag har haft förmånen att under årens lopp kunna maila med henne och jag fick veta att hon hade rökt sig till sin sjukdom. Hon hade KOL och led svårt av detta och behövde syrgas för att klara sig i det dagliga.

Hon var så klok denna kvinna men när det gällde rökandet så fanns det ingen klokhet. Tyvärr!

Ja, så har ytterligare en framstående skribent lagt pennan åt sidan och jag får ta bort hennes emailadress ur mitt register. Det känns sorgligt som vanligt när en person som man följt i hela sitt vuxna liv försvinner in på "andra" sidan! Men glömd blir Cordelia  aldrig!
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/varje-ord-var-livsviktigt-for-cordelia_7627400.svd 

 

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate