tisdag, oktober 23, 2012

Arboga


Bilden ovan är målad av E. Cederstam , en vän till min far.  Strax innan det röda staketet bodde deras mor som vi alltid med tidens kutym kallade "tant Cederstam"! När jag var barn så skickade alltid "tant Cederstam" en marsipangris till mig och min bror på julen. Varje sommar som vi var nere i Arboga och hälsade på så gick vi hem till "tant" som alltid hade hemgjord saft och goda bullar.
Vägen som ser så oansenligt ut var faktiskt vägen till Örebro!
Om man fortsatte att gå på den här vägen ett par hundra meter så kom man till en kaffeservering som kallades för "Krakaborg". Längre fram fanns det ytterligare en servering vid namn "Vinbäcken"!
Dessa båda hade bara hembakat och doften vid dessa serveringar glömmer man aldrig.

Min farfar var en välkänd man i Arboga eftersom han verkat så länge som lärare på Samrealskolan.
Han hade vevtelefon så vi kunde ringa till kaffeserveringarna och beställa bord, det var spännande när man var liten att se denna stora svarta apparat som satt på väggen i hallen.
Arboga var en liten fin stad på den tiden och har gjort mycket för att bevara sin stad med låga hus. Det känns trivsamt att komma dit och gå runt och fortfarande kunna känna igen sig!



Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate