söndag, augusti 19, 2012

Jag suckar djupt...

När jag läser Malmös tidningar och det står sådant här blir jag påmind om min tid därnere:
 Tre personer fick föras till sjukhus efter ett större slagsmål på parkeringen framför Oxie centrum. Två personer har gripits. Enligt polisen handlar det om ett bråk mellan två familjer.http://www.sydsvenskan.se/malmo/knivslagsmal-i-oxie
Alla som läser dessa artiklar undrar förstås vad det är för slags människor som undan för undan figurerar i tidningarna stup i kvarten.
När jag jobbade i Malmö så var alltid frågan från mina arbetskamrater när det hade hänt något , tex när jag blev rånad, "var det utlänningar"?

Det här börjar ju bli längesedan, ca 20 år sedan och mycket har hänt i Malmö sedan dess. Idag hade jag tvingats att svara ja vilket jag ibland inte behövde på den tiden.
Jo, dessa två familjer är romer och de bekämpar varandra trots att de är nära släkt.
Antagligen finns det ouppklarade affärer av något slag. Affärer har pågått i denna grupp ända sedan jag bodde där nere. I mitt hus på Hårds väg 26 bodde en "hövding" som var en av Malmös storhälare.
En evig trafik upp till honom med allt från tavlor till lampkronor. Han hade en medarbetare som hade i 20 år varit anställd som "plit" på fängelset i Malmö.
Min son hade en kompis som i smyg lärde honom att det var OK att gå upp till varuhuset i Rosengård och ta grejor ! När vi ihop med dagispersonalen kom på det hela så gick jag hem till pojkens hem för ett samtal.
Familjen kom från Rumänien och karln satt i fängelse och kvinnan hade 7 barn att ta hand om. Jag fick framfört vad jag ville och faktiskt så blev det inga mer stölder vad jag vet ! Däremot vet jag att den lilla killen blev heroinlangare i tidig ungdom  och gick under. Villkoren i Rosengård var ju och är ju inte alltid de bästa särskilt om man är av romskt ursprung.
I stället för häst och bilhandel har tyvärr denna grupp blivit nakotikalangare med särskilt heroin i sin "butik" !

Jag minns när "rådet" vände sig för första gången till myndigheterna och bad om hjälp. De insåg att allt för många av deras ungdomar gick under i bruket av narkotika, jag vet ej hur detta utvecklades men i flera år har en folkhögskola för romer funnits i Malmö.
Där kan de fortsätta de ofta avhoppade studierna och ha en chans att gå vidare i samhället.

Röran i Malmö fortsätter och staden är uppdelad efter etnicitet.
Mina år som boende i Rosengård fick mig att inse hur olyckligt det är för det svenska samhället med dessa enklaver. Många som bor där säger att de känner sig trygga med att bo med sina landsmän men det är trots allt en felaktig väg att gå.
Boendet i parabol-land innebär för många att man isolerar sig språkligt, kulturellt osv.
Barnen får sämre möjligheter i sina skolor som ofta uppvisar sämre resultat än  andra skolor.
Här finner man grogrunden till den kriminalitet vi ser även i små städer som tex Eskilstuna med sina ligor som nu skjutit fyra gånger och skadat varandra!

Om någon trodde att polisen för alltid knäckt brottsligheten i Södertälje insåg här om dagen att så inte var fallet. Ytterligare en dödskjutning  utfördes på öppen gata!
Mina forna arbetskamrater hade säkert frågat :" var de utlänningar"?

Ja!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate