fredag, juli 20, 2012

Härbärge!

http://www.sydsvenskan.se/malmo/19-aring-tvingas-till-harbarge

Troligtvis talas det om ett av de härbärgen där jag arbetat i tre långa år i, läs och se denne unga man framför dig!
En av mina negativa erfarenheter är just hur man blandar "fel" människor  på dessa boenden. Jag led när unga killar tvingades att bo där , jag var ju äldre än de flesta av mina arbetskamrater och kunde se dessa unga som "söner" !

Jag ville inte att de skulle behöva bo där bland alla äldre missbrukare och ofta grovt kriminella.
Fick tyvärr föga förståelse från cheferna  och ser genom den här artikeln att inget har hänt till det bättre på de tio år som gått sedan jag slutade.

Vi hade också unga killar som hade psykiska problem och de hörde hemma inom sjukvården.

Jag har ett minne av en händelse som för alltid kommer att finnas med mig. En ung man som enligt lagen var berättigad till sk LSS -boende tvingades till att långa perioder bo på vårt härberge. Han mådde dåligt av att buntas ihop med missbrukarna och en natt så hamnade han i vad jag vill kalla en psykos.
Jag ringde psyket men de ville inte ta emot honom  trots att han mådde så dåligt att han på sena natten blev störande för andra. Då ringde jag efter ambulans men när den kom med två stora killar så vägrade de ta med honom utan polishjälp. Min "patient" var lugn då och han var en liten kille utan någon hotbild, jag var och behövde aldrig vara rädd för honom. Nå, polis anlände efter en halvtimmas väntan och där stiger det ut ytterligare två stora män.
Fyra stora män, en vårdare och så killen som mådde dåligt. Polisen tittade ömsom på mig och ömsom på killen och så kommer frågan : "hur många patienter har du där inne?"  Trettio stycken och nästan alla är missbrukare , svarar jag. " Men då måste ni vara många som jobbar här"??
Jag är ensam på natten blir ju svaret från mig. De tittar på varandra de fyra sen åker de med min ensamma patient och jag går in till mina 29 andra boende!

Men dagen efter får jag skit för denna händelse, att som vårdare skicka efter en ambulans fick jag inte och blev hotat mer eller mindre om jag gjorde om det.

Som anställd är man maktlös mot alla chefer och får man den närmsta chefen emot sig så är loppet kört.
De som accepterar att unga män som mår dåligt psykiskt och hör hemma inom sjukvården ska bo på ett härbärge, de är enligt mig olämpliga inom sitt arbete.

Tyvärr stötte jag på allt för många av denna kaliber nere i Malmö och tydligen som jag sa tidigare så har inget blivit bättre . Stan är rutten på många sätt helt enkelt!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate