torsdag, juli 19, 2012

Dystra siffror!

30 kvinnnor dödas varje år av män och därav 17 i nära relation. Kvinnan som mördades i Malmö igår hade fem barn hemma när misshandeln pågick med dödlig utgång. Mannen är redan för tio år sedan dömd för liknande handlingar.
Tyvärr har jag många gånger i tjänsten träffat sådana män och de flesta är inte ångerfulla utan fyllda av självömkan och skyller på "de jävla käringarna"!
Jag kände vanmakt över dessa ofta stöddiga män som inte var trevliga att ha med att göra.Krävande och gnälliga så ibland fick jag för mig att de var tonåringar fortfarande.
Så kanske det är också, de har inte vuxit upp utan stannat i utvecklingen.
En arbetskamrat hade skilt sig från sin man och hade vårdnaden av de två barnen. Hon var livrädd trots att mannen hade sk besöksförbud.
En morgon när hon kom till jobbet så såg jag att något var fel och mycket riktigt så hade en tragedi inträffat. Galningen till man hade kommit hem till henne på morgonen och med en yxa slagit hål på dörren !
Själv känner jag stark avsky för dessa män och kan bara beklaga att inte myndigheterna kan få sätta fotboja på dem och bevaka var de befinner sig.

Mina känslor är helt på kvinnornas sida och barnen.De stackars barnen som ska behöva uppleva något så vedervärdigt.
De här männen är störda i sitt psyke och skulle faktiskt behöva lång vård inom psykvården.
Överhuvudtaget all form av sk "grabbighet" skulle bort ur all uppfostran. Självskrytet och hårdheten hos för många män är oroande.
Hela "kulturen" hos Mc-gängen är för mig en gåta, vedervärdig är ett snällt ord skulle vilja säga något helt annat men avstår!

Under stora delar av 60-70-talet så fokuserades allt för mycket på brottslingen allt medan offret nästan glömdes bort. "Släpp fångarna loss" osv var ju populärt och en kille som Clark Olofsson blev nästan en hjältefigur för vissa när han ett kort tag jobbade på tidningen Arbetaren.

Vi som lever idag vet ju hur den "sagan" gick. Han fortsatte att langa knark och förstörde många människors liv.Clark har också fortsatt att sitta inne i alla år på olika fängelser till stora kostnader för samhället.
Vissa män är obotliga och ska sitta inlåsta.
Män som slår kvinnor ska också sitta inlåsta men med vård!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15137212.ab

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate