fredag, maj 25, 2012

Rolf Nilsson har  just delgivit oss en blick in i ett annat liv än det vanliga 9-17 -livet.
Jag känner igen Rolfs berättelse från min egen tid som anställd inom socialförvaltningen i Malmö.Systemet och många av de anställda går in för att sätta käppar i hjulet för människorna.Riktigt elaka anställda med befogenhet saboterade så långt de vågade de beslut som skulle tas enligt lagen.De kunde avslå ansökningar trots att de visste att det var mot lagen och när dessa beslut överklagades så vann alltid den sökande. Ren jävulskap med andra ord,jag hatade dessa mina arbetskamrater och blev ju också som hund o katt med chefen! Jag försökte följa lagarna och skötte mitt arbete till skillnad mot henne och några till. Det fanns mycket bra folk också men ofta sa de upp sig efter en tid när de insåg hur chefen var.
Beslut som de måste ta smusslades undan så att de skulle sändas via post senare tex inför helger så blev de liggande. Jag började varje dag samla in alla försändelser samt la på dem på hemvägen på postlådan.
Här publicer jag vad Rolf Nilsson berättar idag på Facebook och det är en berättelse som visar att ingenting positivt har hänt sedan 90-talet när jag arbetade i Kirseberg på soss!
 


Sveriges beslutsfattare verkar på vilken nivå de än sitter, styras av någon annan eller något så sekretessbelagt att de själva inte får veta eller ens förstå vad olika beslut ger för konsekvenser i andra människors liv.
Nästan dagligen träffar jag människor som mer eller mindre gett upp hoppet om ett eget liv med egen bostad, ett jobb för att kunna betala hyran och egna utgifter själv och någon gång få unna sig ett privatliv. Dessa saker ser de flesta av oss som självklara rättigheter.
Ser jag själv dessa saker som en rättighet, då ska väl i rimlighetens namn detta gälla alla andra också.
Men istället fråntas i Sverige "grupper" av individer sina medborgerliga rättigheter och samtidigt diskriminera medborgare genom att kalla vissa hemlösa, arbetslösa, missbrukare eller invandrare för att nämna några.
För er som läst enda hit, så skrev jag detta på grund av ett för mig oförståeligt och idiotiskt beslut som för många kanske fått katastrofala konsekvenser. Om detta gäller mig vet jag ännu inte.
Men i början av december fick jag beskedet att mitt OSA (offentligt skyddade anställning???) inte skulle förlängas efter första januari, utan någon närmare förklaring. Då jag genom tidigare erfarenheter av soc nu lät tiden gå så inget "jidder" om att mina pengar skulle räckt tills då eller då. Så ringde jag förra veckan tre dagar på den anvisade tiden för ett första besök. Ni vet den där tiden då det alltid tutar upptaget hos den myndighet som ska hjälpa människor. Tre dagar satt jag mindre road timmen ut innan deras tid var slut för den dagen och lyssnade på en med 15 sekunders intervallröst som sa "det är många som ringer just nu men du står fortfarande kvar i kön". Därefter blev jag frånkopplad.
Så i tisdags åkte jag oannonserat till soc i tron om ett mer personligt möte med mottagningsgruppen, men möttes istället av en väktare i ett pansarsäkert akvarium.
Vill du något frågade han intelligent, så jag insåg att ett skämtsamt bemötande skulle innebära en massa onödig tid till förklaringar.
Jag skulle vilja beställa tid för ett besök, sa jag istället. Då får du låna telefonen och ringa 22 600 till mottagningsgruppen.
46 min senare med samma "pausmusik" som dagarna innan svarade en kvinns med sitt namn och jag förklarade min situation.
När hennes argument för att fixa pengar till mat, hyra och uppehälle någon annanstans än där var slut, fick jag först en tid på "jobbtorget" i Skärholmen 8.30 den 28/5 och en tid hos soc den 31/5 kl 14.
Men för att visa sin totala ovilja och "jag skiter i hur det går för dig" mentalitet, avslutar hon samtalet med: "Det är ju inte säkert du får hjälp"
Är detta de direktiv den myndighet som växer med minst 1500 personer som ska stödja och motivera människor att inte börja eller återuppta kriminaliteten, då ligger vi djävligt illa till vad gäller minskad kriminalitet.
Tack till er som orkade enda hit :-)
Ha en underbar dag
 

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate