onsdag, maj 09, 2012

Jag ger upp !

Glädjen över att ha fått mina USB-högtalare att fungera i win 7 varade bara en timme igår kväll. Idag när jag startade upp så fungerade det inte alls. Vad jag än gör så kommer det inte ett ljud ! Startade om och valde då Ubuntu och ljudet kom på direkten!
Vill vara ytterligt tydlig med att jag enbart talar om Ubuntu (Linux) och inget annat. Knoppix och andra ”lättviktare” är bara nödhjälpsprogram! Suse börjar komma till ett stadium där man med lite eget arbete kan få den att fungera bra.
När jag har gjort en liten utflykt till de andra stora inom Linux så brukar jag ändå bli besviken eftersom jag är så ”tillvand” vid Ubuntu.Allting är lättare på Ubuntu.
För de som är obekanta med Linux så vill jag bara säga att det finns linux-os som bara vill använda sig av egen sk ”fri” vara och då kan det ibland bli problem med div. drivrutiner. Ubuntu är smidigare och där finns det programvara från ickefria aktörer tex Flashplayer från Adobe mfl.
Jag personligen har inget emot detta eller drivrutiner från Nvidia eller ATI-AMD vad gäller grafikkorten!
Detta har inneburit att Ubuntu fungerar bättre både för mig och alla andra som vill ha ett bra och smidigt system som kan konkurera med Microsoft.
Microsoft i sin tur har också blivit smidigare på många sätt och sätter inga käppar i hjulet vad gäller program, de är dessutom numera även intresserade av Linux!
Men det återståratt se  vart det hela tar vägen om några år?
Härligt är i alla fall att kunna lyssna på Spotify-linux genom mina fina Philips USB-högtalare!

Igår släppte Microsoft ca 14 sk updates med viktiga säkerhetsbuggar. Det tog tid och det enda som händer är att deras eget system uppdateras.Allt annat som man har i form av program tex Chrome,Firefox osv får man kolla själv. Om en dator har vilat en tid så får man ett drygt arbete att uppgradera alla program.
Tidsödande i onödan.
På Ubuntu sker alla uppdateringar på en gång! Smidigt och vettigt, mer genomtänkt med andra ord.Kolla själv genom att klicka på bilderna nedan!

För övrigt så uppskattar jag Spotify som en av de stora landvinningarna här på internet. Bra är också att de lägger ut sitt program för oss på Ubuntu!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate