torsdag, februari 09, 2012

Mina tankar om pension!

Många är de som inte varken kan lyssna eller läsa vad en person säger.Varför de inte kan detta beror ofta på att de ogillar personen eller den åsikt han eller hon står för.
Det är lätt att avfärda en "motståndare"!
När vår statsminister Reinfeldt börjar tala om att Sveriges befolkning kanske måste börja tänka till om pensionsåldern och skissar att VISSA kanske kan arbeta till de fyller 75 år. Samtidigt säger han det självklara, det som alla vet, att inom vissa yrken tex sjukvård eller byggnadsarbete kan man inte arbeta så länge. Ofta är folk slitna redan när de är 60 inom dessa yrken.

Detta säger alltså Reinfeldt men både på internet och i olika tidningar så förfasar sig många över hans "oförskämda krav på att alla ska arbeta tills de är 75 år"!
Det han säger hela tiden är också något som de flesta missar i sin ilska, tex att man ska kunna utbilda sig till annat yrke när man är äldre. Andra  regler borde kanske stiftas så att även äldre kan få studiestöd säger Reinfeldt vidare.
Några som fattat galoppen och inte alls är negativa är de stora pensionärsförbunden!

För tio år sedan när socialdemokraterna satt vid makten så gällde ofta bara ett alternativ när man var sliten. Förtidspension var något man använde för att få bort folk ur arbetslivet.
Jag själv ville få en dator-it-utbildning när jag inte kunde fortsätta inom vården. Utan att skryta var jag som självlärd inom IT rätt så duktig men behövde utbildning för att kunna arbeta inom detta yrke. Nej och åter nej tills jag gav upp tanken på detta och lät mig förtidspensioneras vid 60 !

När jag idag som tio år äldre ser bakåt så vet jag att jag hade kunnat arbeta utan vidare prut än idag och säkerligen några år in på mina 70-årsdagar.

Därför tycker jag att Reinfeldt tar upp något som är viktigt för oss äldre. Vi är trötta på att kastas på sophögen som mindre vetande åldringar.
Att bli betraktad av samhället som kasserad och förbrukad är inte rättvist.

Se bara hur felaktig sammansättningen på riksdagen är idag, några få pensionärer sitter där trots att vi är så många ute i samhället.
Partierna har ratat oss och tidigare har de inte ens velat diskutera vettigt med oss.
Jag hoppas att detta kan förändras men alla gnällspikar som nitar dit Reinfeldt för allting han säger gör sig själv en otjänst genom att inte hålla reda på fakta vad han egentligen säger.
http://www.moderat.se/web/Mojlighet_att_jobba_aven_efter_65.aspx

http://www.dn.se/nyheter/politik/fredrik-reinfeldt-de-arga-har-missforstatt

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate