torsdag, november 17, 2011

Rätten att ändra mening är grundlag!

Idag stötte jag på ett påstående att det i den nya Grekiska regeringen sitter "fascister". Det skulle alltså vara några som tidigare i sitt liv har fått denna stämpel på sig, jag vet ej om denna uppgift är sann men detta påstående reser en viktig fråga.


Om en person för ganska länge sedan hade en politiskt eller religiös uppfattning med ändelsen -ism, är det då rätt att för all framtid få bära denna stämpel?
Jag hyllar ju rätten till att få ändra mening oavsett vad man har ansett tidigare i sitt liv. Själv har jag ju tex. varit Maoist men tog redan på 80-talet avstånd från denna unkna lära.
Jag kan än idag få detta kastat på mig av de som inte tycker om det jag skriver numera. De inser att jag ändrat mening men försöker ändå smutsa ner mig med vad jag ansåg för 40 år sedan!


Däremot finns det personer som har gjort sk karriär inom samhället med en mycket extrem bakgrund inom "vänstern"! De blir intressanta tack vare att andra med samma bakgrund blev nekade div. arbeten inom den branch de var utbildade till.
Mest välkänd är väl den snickare med medlemskap i samma parti som jag, SKP.
Han fick ju inte arbeta som snickare på ett museum i Karlskrona.
Det finns många andra liknande fall och det rör sig nästan alltid om individer med arbete inom industrin.
Jag ska använda mig av ett annat exempel där åtminstone jag vill ställa frågan hur hennes karriär överhuvudtaget var möjlig och det gäller Katarina Engberg .

"Katarina Engberg har den mest märkliga karriären av fd kommunister. KFMLr och SKP var hennes hemvist men sedan blev det så här: Katarina Engberg, född den 30 juni 1950, är en svensk säkerhetspolitisk analytiker. Engberg är departementsråd och chef för Sekretariatet för analys och långsiktig planering vid Försvarsdepartementet. Hennes inriktning är studiet av staters underrättelsetjänster och det världspolitiska makt- och intrigspelet.

Under 1990-talet arbetade Katarina Engberg med försvarets operativa problem och under 2000-talet med den omvärldsanalys, som skall ligga till grund för strategiska beslut om en för Sveriges försvar optimal förbandsorganisation. I media har Katarina Engberg gjort sig känd för sina välformulerade och genomträngande analyser av världsläget. Med en föredömlig språkbehandling förenar hon en intelligent och pedagogisk framställning. Enligt Engberg är det svenska försvarets uppgift att ge nationell trygghet och att solidariskt deltaga i internationell krishantering.[1] [2] [3] [4] [5] [6][7]

Katarina Engberg var i slutet av 1960-talet ordförande för SECO, Sveriges Elevråds Centralorganisation. Hon har tidigare arbetat på Utrikespolitiska institutet och i Försvarsmakten.[8] Hon är ledamot av Kungliga Krigsvetenskapsakademien.[9]"
Så här upplevde en man henne på ett möte där hon hade tagit ställning för KFML(R) : Jag "träffade" henne på Ungdomens Hus där hon med sin mor och Göran SKytte förklarade att vi var jordens avskum, revisionister, kapitalistfarare och nog inte var riktiga karlar heller. Genom min f.d fru såg jag hennes framfart i karriärstegen när hon var aktiv i Sv Afghanistankommittén. Hon är uppenbarligen en som ligger bakom nedrustningen av Sveriges försvar...en allmänt obehaglig karriärist....  
Naturligtvis har Katarina Engberg samma rätt som alla andra att ändra mening, det är stort att kunna gå vidare i livet och förändra sin syn på allt från politik till livet som sådant. Men, det som gör henne intressant är ju SÄPOs agerande mot andra med yrken som man kan säga ingår i arbetarklassens domäner. Där kunde SÄPO stoppa människor  från fortsatt arbete. Däremot om man höjer blicken till de som studerade på universitet osv så verkar de inte på något sätt ha intresserat SÄPO. Engberg har kunnat arbeta inom en sektor som verkligen borde ha varit svårt för henne med den bakgrund som hon har i den allra mest extrema Stalinismen.
Det hade också varit intressant att höra hennes egen berättelse om de här åren och hur hon ser på att hon kunde göra denna karriär inom ett så specifikt område. Hur såg hennes chefer på hennes Stalinistiska förflutna?
Eller är det så att hon kanske redan under dessa "vänsterår" var anställd av krigsmaktens säkerhetstjänst?
 
 
 

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate