måndag, november 21, 2011

En vända på Södersjukhuset (sös)

Jag hade ont i bröstet men tänkte att det går väl över. Hjärtat var det inte enligt mig och vad jag kände från  dessa trakter. Tja , jag kanske hade slagit i min gamla revbensskada och det skulle gå över. Nu gjorde det inte detta utan bara blev värre och värre och uppmanades av mig kära närstående att kontakta sjukvården  !
Så gjorde jag på sen eftermiddag i lördags då jag ringde en "vanlig" akutmottagning. När jag berättade min historia för sköterskan så sa hon att jag måste åka till akuten på SÖS , direkt! Ingen väntan på bättre tider!

Taxi dit och efter ca 10 minuters väntan släppte de in mig för intervju och provtagning. Sedan snabbt vidare in i maskineriet. Flera läkare inblandade och massor med olika undersökningar och fler prov.
Jo, allt detta tog nio timmar men det var det värt därför att de kunde konstatera att jag hade flera blodproppar i vänster lunga.
Det ytterst trista var de fyllon som kom in med hjälp av polis. Skrikande,hotande , ramlande osv.De stör de sjuka , personalen får onödigt jobb och störs i sitt arbete. Det var skönt att få komma upp på en vårdavdelning . Nu var det just för mig som en resa tillbaka i tiden. Jag arbetade ju inom långvården i Malmö och den här medicinavdelningen var exakt som våra avdelningar . Gamla människor , vissa senila liggandes och ropar på mamma eller andra mer bölande ljud.
Kändes inte helt bra för mig och väckte upp så många minnen.

Men men, så här blir det ju med en befolkning som är åldrad, om tjugo år är det nog fullt på våra sjukhus med gamla sjuka.
Personalen på akuten var så fantastiskt vänliga och kunniga  men det var de också på avdelning 23. Alla jobbade på som bara den och det var ett mycket högt tempo.
Jag har fått träffa många läkare och vi bestämde att jag skulle vara med i en studie med ett nytt blodförtunnande läkemedel. Idag fick jag åka hem med tabletter och sprutor i mitt bagage och redan på torsdag ska jag tillbaka för att ta nya prov för att se var jag ligger i denna inställningsprocess.

På köpet för att jag ställer upp på denna studie så kommer de att tillhandahålla alla former av kontroller av mig och min kropp. Detta känns tryggt och bra. När som helst kan jag ringa dem för att få vård om så skulle behövas.

Sverige är fantastiskt ! Skallet mot sjukvården utnyttjas av olika vänsterkrafter på ett taskigt sätt som drabbar alla dessa duktiga människor som arbetar inom vården. Visst finns det rötägg som förstör för andra och missköter sina uppgifter men det är få som vanligt allt medan pressen och vänstern blåser på som om hela svenska sjukvården håller på att gå under.

Det enda jag kan klaga på är maten som inte var god eller hälsosam. Men det är ju inte sjukvårdspersonalens fel!

Alltså, högsta betyg för Södersjukhuset och dess kompedenta personal alla kategorier!
Tack ska ni ha alla gulliga och trevliga läkare och sköterskor!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate