torsdag, juni 16, 2011

Märklig tid vi lever i!

När jag och mina polare var i tonåren på femtiotalet så tjänade vi inte så mycket pengar på våra hårda jobb . Slet i 48 timmar i veckan för 20 kronor. Efter ett år fick jag påök till 25 kronor i veckan.

När vi köpte öl och satte oss i någon backe så var det uteslutet att lämna kvar några tombuteljer. Vi var för "fattiga" för att göra detta. Nej, tillbaka till affären skulle allt tomt så man fick ut pengarna för panten.
Idag när jag är ute och vandrar , senast igår utanför Tyresö så fann vi 6-7 tomma burkar alá 1 krona styck.

När jag går upp till Farsta och passerar "fyllebänkarna" så ligger det alltid tomma burkar på marken.
De enda jag ser vilka som går och plockar burkar är människor från andra länder, kanske de som bor illegalt här. De verkligt fattiga som inte har pengar från någon!
Våra inhemska fyllon som får pengar från det sociala tycker att de har det så pass bra att de skiter högaktningsfullt att panten idag ger 1 krona per burk.
De kan gladeligen låta burkar för ansenliga belopp ligga där bland sin mängder av fimpar. Hur kommer det sig att de "fattiga" har råd att röka så mycket?

När jag som "fattigpensionär" låter bli kröken och röken så har jag råd med mina tandläkarbesök. Har på två månader betalt över 3000 kronor i tandkostnader!
I de flesta fall beror mycket på hur man lever och vad man spenderar sina pengar på för hur ens liv ska bli . Fattig som rik!
Ett annat  faktum är att man kan göra stora pengar skattefritt på att samla burkar.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate