torsdag, juni 23, 2011

Konst på skivfodral!


Håkan Nyberg har målat detta motiv till en LP med Lasse Tennander. Året var 1976 och det var Oktoberförlaget som gav ut denna LP. Fotot på baksidan är plåtat av Robert Aschberg vilken då var förlagschef på Oktober. En driftig chef som såg till att ca 40 LP gavs ut med skiftande musik.
Pete Seeger, Mikis Thedorakis, Fria Proteaterna, osv.
Håkan Nyberg är idag en framstående konstnär och representerad på en rad museum bla Moderna. Lasse Tennander har en stor utgivning av visor bakom sig och är älskad av många.
Robert Aschberg blev en rik man med stor framgång som TV journalist och underhållare .

Skulle man gå igenom medlemsregistret för SKP så skulle man hitta gräddan av Sveriges befolkning inom många områden. Många är de som inte vill höra talas om detta idag, de skäms att de kunde bli en del av den världsomspännande Maoistiska rörelsen.
Jag anser istället att man ska vara glad över denna utflykt till en rörelse som ändå födde så mycket kreativt inom så många områden.
Jag var ju en sk "vanlig" arbetare inom denna rörelse men så mycket jag lärde mig under dessa år. Jag fick lära mig att arrangera stora teaterföreställningar i Eskilstuna där vi sålde fullt två dagar i rad på Eskilstuna teatern plus massor med andra förställningar. Konserter,debatter,journalistik osv.
Fackligt arbete i åratal där bla Metall 78:an kom och bad oss ordna den stora demonstrationen 1977 upp till Riksdagen. (600 man reste upp) De betrodde sig inte själv att kunna ordna allt detta utan vände sig till SKP, mycket ovanligt men då insåg vi att de hade djup respekt för oss trots allt.
Allt i livet har något att lära oss , att man sedan kanske går andra vägar i sitt liv betyder ju inte på något sätt att tidigare erfarenheter är bortkastade.
Jag kan titta på Håkan Nybergs LP-framsida och le lite idag över de naiva känslor jag hade som ung man omkring denna bild. Gnistan (skp:s  veckotidning) ligger där på bordet. Maos röda finns på plats och vi trodde faktiskt på det som stod där. Vi skulle bygga den nya världen utan orättvisor.  Folket skulle få  den makt de inte hade ens i ett demokratiskt samhälle.
Vi insåg att den kommunism som fanns i Sovjet var en falsk och hemsk samhällsordning vilken vi inte ville ha.
Till slut ville vi inte ens ha kommunism så som den såg ut på de ställen den praktiserades. Ett bra beslut som jag var med och tog och aldrig har ångrat.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate