fredag, november 26, 2010

Fildelningsdomen är rena snömoset!

"Domen mot The Pirate Bay är en pyrrhusseger av sällan skådat slag. Upphovsrättsindustrins största problem är inte pirater. Deras största problem är att de har en fundamentalistiska tro på en föråldrad upphovsrätt som för längesedan sprungits förbi av den tekniska verkligheten, samtidigt som deras kunder anammat den nya verkligheten med hull och hår. Upphovsrättsindustrin är i otakt med sina kunder"

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/pyrrhusseger-for-upphovsrattsindustrin_5741277.svd 

När jag vill ha något till min samling så köper jag det vare sig det är böcker eller cd-dvd!

När jag tar ner lite musik så är det musik som jag aldrig skulle köpa. Slit och släng-musik. 
Alltså har ingen förlorat pengar varken artisten eller de som givit ut skivan.
I bästa fall kanske jag upptäcker att det jag tog ner var så bra att jag vill ha det och då köper jag det!


När industrin räknar och räknar och påstår att de har gjort si eller så med förluster så är det falsk matematik.
De vet inte ett dugg om vad som skulle ha sålt eller ej.


Mina pengar får de genom att jag betalar för Spotify.


Det mesta jag har i form av mp3-or på min disk har jag tagit ner med hjälp av diverse radioapparater där man kan spela in musiken på samma sätt som man alltid har gjort. Helt lagligt! Varför kvider inte industrin då?
De måste för den delen också snart inse att CD eller DVD snart är ett minne blott  på samma sätt som rullar,stenkakor,kassetter!


Att hindra ny teknik är något många reaktionära bolag har sysslat med. Se bara på Microsoft hur de under hela sin 25 års verksamhet har fördröjt tekniska framsteg allt bara för att tjäna maximalt med pengar.


Dessa rättegångar mot Pirate Bay är bara dödsryckningar för en ålderdomlig industrisyn vad gäller kultur!



Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate