måndag, november 08, 2010

Bortskämda barn och fega föräldrar!

Serien skulle ha haft namnet "Fega föräldrar"!
Det rör sig om en generation föräldrar som inte kan uttala ordet nej. Det börjar redan när barnen är små då dessa föräldrar tror att barnen kan välja allt från mat till vad de vill ha på sig. Barn kan inte i låg ålder ställas inför en massa valsituationer. 
Samma sak med detta att vara uppe sent på kvällen bara för att barnet säger att det inte vill lägga sig. Man måste skaffa sig rutiner i en familj så att livet fungerar för alla.
Barn behöver sova mycket för att utvecklas som de ska och föräldrar behöver varandra på kvällen för att kunna upprätthålla ett vuxenliv så att deras förhållande klarar sig.
Idag så ställer vuxna upp dygnet runt och ger service åt barn i skilda åldrar. De håller sig ofta med privatchaffis  i form av en pappa.
Mamma fixar allt hemma!
Jag jobbade inom hemtjänsten i många år och hur ofta kom det inte ungdomar med utbildning,de sa att de hade tagit studenten! Jo,de hade gått en sorts vårdlinje och var då utbildade till undersköterskor.
De kunde inte ens koka ett ägg åt våra boende. Städa toaletterna hade de nog aldrig gjort tidigare i sitt liv och det såg ut som själva fan när man kom in på de gamlas toa.
En kille också USK kom och frågade mig var man skulle stoppa tvättmedlet  någonstans när han skulle tvätta. Han hade aldrig varit med och tvättat i hela sitt liv. Sen ska de arbeta och ha samma lön som oss äldre . Inte undra på att man blir f-b ibland.
När jag sitter på T-banan och tittar på alla desa tonåringar med sina dyra mobiler och flickor med naglar långa som vilddjursklor så brukar jag inom mig undra vart världen är på väg. De uppträder som prinsar och prinsessor och jag undrar alltid om de gör sitt därhemma.
Bägge föräldrarna arbetar och sliter för att kunna köpa det senaste till sina barn. Nästan alla föräldrar ger sina barn pengarna till ett körkort så fort de fyller 18.
Så där håller denna generation på och man kan fråga sig varför just dessa årsklasser blev så?
Vi som började arbeta tidigt i våra liv (Jag var 14 år)  kom in i vuxenvärlden och fick snabbt lära sig att göra rätt för sig.
Min moped köpte jag för egna pengar , samma med en dyr rullbandspelare.
Jo, jag vet att det inte finns så mycket arbete längre för de unga men då kunde de kanske jobba hemma med alla de sysslor som finns där när mamma och pappa arbetar häcken av sig.
På detta sätt skulle de betala för telefoner, mat ,kläder ,nöjen osv. Då fick de också lära sig att inse att ALLT kostar !
Inget är gratis.
Jag är helt övertygad om att de skulle klara det kommande livet mycket bättre. Deras äktenskap kanske skulle bli hållbara på ett annat sätt.
Många skäller på ungdomen men det ska de inte göra för det är alltid de vuxna som ställer till det . Barn behöver regler och kärlek och även ett nej då och då!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate