tisdag, augusti 24, 2010

Ondska?


Ann Heberlein har skrivit en bok om ondska och här kan du läsa Expressens recension av den:http://www.expressen.se/kultur/1.2108051/ann-heberlein-en-liten-bok-om-ondska

Jag brukar tänka som så att även den elakaste individ har varit en liten baby. Inte sjutton kan man födas till att vara elak eller ond? Nog sjutton har jag stött på unga som har varit totalt utan mänskliga känslor. En tonåring i Torshälla plågade en katt på det vidrigaste sätt och han storskrattade. Ond eller psykopat ,det är väl frågan man kan ställa sig. Psykopat kan man födas till att vara pga av hjänskador. Är de då ansvarige för sina handlingar eller ej?
Barn som växer upp under hugg och slag kan som vuxna bli oerhört störda i sitt psyke och liksom Anders Eklund utföra dåd som man knappt vill tro på.
Tyvärr kan aldrig en psykopat bli "frisk" så samhället måste kunna låsa in dem på obestämd tid.
Däremot en människa som genom dålig barndom har fått skador ,denna individ går det att långsamt med stort arbete återanpassa till ett någorlunda hyggligt liv.

När man har gjort undersökningar av tex lägervakter eller soldater som har begått hemska dåd så visar det sig att de innan de kom i en sådan miljö var helt normala medborgare. Krig bryter ner en människa snabbt och det de gör då kan vara så förfärligt att de för alltid av sitt liv lider av det.

Offer och förövare blir förstörda ofta för evigt.

Elaka chefer har jag mött på under mitt liv, personer som vill "trycka" dit de anställda så mycket som möjligt. Trist och onödigt men de vill hävda sitt revir på alla sätt.Påminner mer om djurs sätt att agera och det gäller lika för män som kvinnor. Jösses vad jag har sett mycket under mina 20 år inom vårdsektorn. Sannerligen att kvinnor kan vara ruggiga både mot patienter och anställda!

Men att någon normal individ skulle födas ond,det tror jag inte på!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate