söndag, april 18, 2010

Totta Näslund och Mikael Wiehes Dylan-cd

NI SOM TJÄNAR PÅ KRIG




Svensk text: Mikael Wiehe, 2005

Amerikansk originaltext: Bob Dylan, 1963 (”Masters of War”)

Musik: Jean Ritchie´s bearbetning av ”Fair Nottamun Town”, brittisk trad



Ni som tjänar på krig

och på att människor dör

Ni som tillverkar vapnen

som slår ihjäl och förstör

Ni som säljer gevären

och kanonerna med

Jag vet var ni finns

och jag vet vem ni är



Ni sitter bakom skrivbord

i eleganta kvarter

Och ni leker med världen

som om världen var er

Sen är det alltid nån annan

nån annan än ni

som ska marschera och dö

i era smutsiga krig



Ja, det är alltid dom unga

som ni skickar till slakt

medan ni sitter hemma

i era slott och palats

Och ni talar om ära

och ni talar om mod

Men det enda dom får är ångest

och gyttja och blod



Ja, ni hycklar och ljuger

och ni kör era spel

Men jag ser rakt igenom

era lögner och svek

Ni talar om frihet

och om demokrati

Och så handlar det bara

om simpel profit



Och ni skickar missiler

mot kvinnor och barn

mot gamla och sjuka

som inte har nåt försvar

Ni är liksom gamar

som lever på lik

Fast ni slipper ju höra

dom sårades skrik



Och ni hotar vår framtid

och våra ofödda barn

med bakterier och gifter

med plutonium och uran

Och ni kanske har pengar

och ni kanske har makt

men det enda jag känner

för er är förakt



Jag måste ställa en fråga

Tror ni silver och guld

kan köpa er fria

från ansvar och skuld

Tror ni era mäktiga vänner

kommer att va er till hjälp

den dan när ni brinner

i helvetets eld



Ja, jag hoppas ni dör

och att det inte går fort

Att ni får pinas och plågas

för det ni har gjort

Och den dagen ni dör

blir en underbar dag

Och jag ska gå dit där ni ligger

och jag ska pissa på er grav

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate