söndag, november 29, 2009

Windows vs Ubuntu!

Ibland läser jag en del bloggar där de säger att Linux har så svårt med drivrutinerna för tex skrivare,kameror osv.
Först o främst ställer de upp problemet ur fel synvinkel. Det är inte Linux fel att tex inte Canons skrivare fungerar. Om Canon hade brytt sig lite så hade de lagt ner lite jobb på att fixa det här med drivrutiner. HP har tusentals med drivrutiner till Linux! De har i många år brytt sig om detta.

Idag var jag i en kurslokal och skulle greja en del drivrutiner vilka någon hade fimpat för gott på det XP-system som fanns jämsides med Ubuntu 9.10.
Jo, drivrutinen för ljudet fann jag efter en stunds letande på AOPEN:s sida. Samma sak med grafikkortet vilket var ett Nvidia! Nu kom svårigheten när jag skulle hitta drivrutinen för nätverkskortet. Efter mycket letande och diverse testningar så fick jag ge upp!

Startade upp Ubuntu och nätverket fungerade på en gång!!

Här har vi en skillnad mellan Microsoft och Linux. I varenda dator jag har testat med Ubuntu så har alltid nätverkskortet fungerat utan att behöva göra ett skvatt!


Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate