onsdag, september 30, 2009

Kysst av spriten!

Kysst av spriten

Jag såg första avsnittet på denna serie vilken svt har startat. Eftersom jag själv har ett förflutet med ett missbruk av alkohol så är det alltid intressant att höra andra berätta.

Kvinnan med många års missbruk berättade först om sin första fylla där hon kände att hon verkligen njöt av friheten som ruset gav. Så var det för mig också! En underbart rolig första fylla som femtonåring. Det kändes som om jag blev befriad från allt olyckligt elände och svåra tankar. Alla mindervärdighetskänslor försvann direkt.

Att starta sitt drickande på det sättet är säkert en ordentlig inkörsport till ett missbruk. De som spyr och mår dåligt kanske inte vill dricka så mycket framöver!

Allt som den här kvinnan berättade liksom hennes dotter är nog för de flesta ”drinkare” välkänt. Förnekelsen och den bristande insikten om hur ens liv håller på att gå överstyr.

En sak vilken kom fram var när hon äntligen hade varit nykter i ett år var hur hennes man såg på deras situation. Han ville ha tillbaka en hustru som drack!

Hans present till henne var en flaska sprit och orden att nu får du sluta och springa på AA-möten!

Jag har hört många på möten vilka berättar samma sak men jag vet genom egen erfarenhet att det är ganska vanligt. Motparten vilken själv dricker anser att man har blivit tråkig.

Att livet tillsamans har blivit trist osv. Då finns det bara två vägar att gå varav den ena är och bör vara stängd.

I detta skede i livet måste man välja att gå sin väg och förbli nykter! För sin egen skull! Har man barn så kommer de tids nog att tacka att man förmådde göra så trots skilsmässa och annat elände.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate