onsdag, november 12, 2008

Byt bank!

Det här står i Aftonbladet idag! Jag är bara glad att jag kastade Nordea på soptippen för många år sedan när jag läser det här.
Är de riktigt kloka i skallen de som sitter och godkänner sånt här. Lo Dan Andersson kan sitta och beklaga så här i efterskott men den fan var med och gav bort dessa pengar.
En del tycker att jag hackar på den sk arbetarrörelsen här på min blogg men jag anser att det finns all anledning. Se bara på hur man från LO sitter och godkänner sånt här och dessvärre så finns det massor med andra exempel. Se bara hur man i riksdagen har skaffat sin förmåner som ingen annan har i Sverige.
Socialdemokratins toppar är ett skikt inom överklassen!







Får 150 miljoner kronor i pension












”Avtalet präglades av mycket speciella omständigheter”

Thorleif Krarup, 56, kan skratta hela vägen – från banken.

Den förre vd:n för Nordea får en pension på 150 miljoner kronor av sin förre arbetsgivare, uppger Dagens Nyheter.

– Avtalet präglades av mycket speciella omständigheter, skriver Nordea i ett brev till tidningen.

Thorleif Krarup var vd för Nordea i ett och ett halvt år mellan 2001 och 2002, och hans sista vd-lön var på 9,1 miljoner kronor.
150 miljoner

Krarup tvingades avgå som vd 2002, men stannade kvar i banken i ytterligare två år till innan han slutade.

Enligt det pensionsavtal som Krarup tecknade med banken kan han kvittera ut 150 miljoner kronor om han lever till 85 års ålder, uppger DN.

Nordea har reserverat totalt 180 miljoner kronor för pensionskostnader för Thorleif Krarup och tidigare styrelseordföranden Vesa Vainio.
”Skicka hälften”

Krarup säger till DN att han inte känner igen nivåerna i avtalet.

– Det ska jag inte kommentera, men om de siffror du uppger stämmer får du gärna skicka hälften till mig, säger han till tidningen.

LO:s chef-ekonom Dan Andersson satt i Nordeas styrelse när Krarup var vd – och säger att avtalet väckte diskussion i ledningen.

– Det är inget särskilt snyggt avtal, säger Andersson till DN.

1 kommentar:

Anonym sa...

Att det inte är någon som polisanmäler dessa egogrisar för bankrån är mycket märkligt
Om en sk Svensson i despiration pga pengabrist rånar en bank på 100 000 så får han mellan 1-och 10 års fängelse.Toppchefferna i denna bank kan dock plocka ut (RÅNA) miliontals kronor i sk pension ÅRLIGEN,UTAN ATT NÅGON ÖVERHUVUDTAGET IFRÅGARSÄTTER DETTA. FY FAN VILKET RUTTET SAMHÄLLE VI LEVER I FY FAN Lasse H

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate