lördag, juli 05, 2008

En pojkes dröm!

Året var 1953, jag och min kamrat Aare Aav byggde vardera en kristallmotagare med delar som vi köpt från Clas Olsson i Insjön. Ett postorderföretag som var drömmen för oss teknikintresserade grabbar.
Mottagarna fungerade bra allra helst på kvällen men de fodrade långa antenner av kopparkabel.
Jag spände min från fönstret på andra våningen på Riktargatan 6 i Torshälla till ett träd tvärs över gatan!
Sedan monterade jag den under min säng så att inte morsan skulle se den. Kopplade ett par hörsnäckor till den och på sen kväll hörde jag på allt från hela Europa som jag fick in.

Jag och Aare satt och drömde om den dag man skulle kunna höra radio från hela världen perfekt.
Idag gör jag detta med en Internetradio av märket Sangean. Kopplade den mot min router som sänder trådlöst!
Lite pillande med nätverket men det ordnade sig snabbt och det första jag lyssnade på var BBC !.Perfekt ljud!
Radion har ca 12.500 stationer från hela världen.
Dessutom finns en finess, jag kan nämligen lyssna på musik från min dator . Radion söker upp musikfoldrar som är delade i nätverket.
Jag kan lyssna på datorns samlade musik var jag än är i min bostad, i princip skulle grannen kunna höra min musik om jag släppte routern fri.(men det ska man inte göra av säkerhetsskäl)

"Det känns som om kärleken väntar" sjunger just nu Kent för mig !(Jocke Berg har så fin röst)

Men Sverige är ett konstigt land. Jag var upp till den stora affären On-Off men de visste inte vad jag talade om när jag frågade efter en Internetradio! Märkligt!
Clas O hade en dålig utgående apparat.Teknikmagasinet hade ingen alls.Kjell o Co ingen hellar men de visste i varje fall vad jag snackade om.
Slutligen gick jag till den lila affären på hörnet, Expert.
Javisst har vi såna, var svaret där och de hade den bästa. Nu är den min!

PS Idag har jag hittat en sladd som passade in i min gamla stereo från denna fantastiska radio!
Maken till ljud har jag inte hört ur min gamla Pioneer ! (Ca 30 år gammal)

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate