fredag, maj 30, 2008

Idyllen Torshälla

Tre mord inom loppet av drygt två månader
"I onsdags kväll dog den 40-årige man som i söndags skadades svårt efter att ha blivit stucken med ett vasst föremål i en lägenhet på Riktargatan i Torshälla. Det innebär också att Sörmlandspolisen, fått sitt tredje mord på mycket kort tid att utreda. Två av morden har dessutom begåtts i samma fastighet på Riktargatan i Torshälla."

Min mamma bodde på denna gata i nästan 60 år.Själv har jag vuxit upp där som barn.
På senare år sa alltid min mamma att det har blivit så ruggigt att bo där, alltid bråk av något slag , sa hon!

När vi flyttade dit 1949 så var det en liten stad med ca 5000 innevånare.Bra med jobb på bruket,Stadskällaren fanns liksom egen polis. Taxi med minst 6 bilar, ca 5 kondis. Allting som en stad ska ha fanns.
Idag är Torshälla en liten trist håla med mycket knark och fylla. Samt bråk,bråk och nu flera mord!
Östra Torget var många gånger när jag steg av bussen ett ställe av fulla finländare i förskingring. Staden har alltid haft en mycket stor Finlänsk befolkning. Nu verkar de inte arbeta mer som förr utan dräller omkring på fyllan för jämnan. Säkert att det här rör sig om fyllemord!
I grannstaden Eskilstuna vilken Torshälla tvingades ihop med för rätt så många år sedan finns det många rena nazister, det underliga är att rätt så många av dem är födda av finska föräldrar enligt vad vissa undersökningar har visat. Det är tydligt att även efter flera generationer så känner de sig som mindre värda som individer och måste hävda sig på detta sätt.
Diskuterade för ett par år sedan med en ung nazist i Torshälla över nätet. Berättade då för honom att jag hade arbetat 20 år på bruket med många finländska arbetskamrater. Bra killar o tjejer att jobba med och jag blev själv så förbannad på de svenskar som kallade dem för finnjävlar eller annat fult. Detta talade jag med honom om och sa att man inte ska se ner på andra människor från andra länder så som svenskarna hade gjort med hans landsmän . Han var nämligen född av finska föräldrar! Han fick något att tänka på!

Har man som jag en gång lämnat en sådan stad, då vill man aldrig bo där mer.


Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate