måndag, april 28, 2008

White trash

En dag när jag gick upp till Farsta centrum så såg jag en ung mamma med sin son på ca tre år. Pojken sprang runt på en träställning och så kastade han en stor knögglig papperspåse på marken.
Inte sjutton gjorde mamman någon min av att ta upp den eller att säga något till sin pojke. en äldre dam gick då fram mitt för ögonen på mamman och tog upp skräpet och kastade det i en närbelägen papperskorg. Hur ska den pojken kunna lära sig någon ordning?
Idag när jag åter gick upp till centrum så fick jag för mig att jag skulle sätta mig på en soffa strax bortom Clas Olsson. Sagt och gjort så gick jag dit och fann en massa muggar ,påsar,matrester osv på soffan och marken.Plus massor med fimpar!
Städa upp efter patrasket var det första jag gjorde innan jag kunde sätta mig ner! Papperskorg fanns 5 meter därifrån plus en tunna på mindre än 3 meters håll!
Att unga människor inte kan ta upp skiten efter sig är väl inte så underligt med tanke på vad jag hade sett med den unga mamman tidigare. Utan fostran så fungerar ingen!
De är så vana vid att "någon annan" fixar allt!
Staten eller läraren eller någon annan vuxen i deras närhet fixar allt. vi är så tillvanda i vårt samhälle att vi inte ska tänka själv så till slut upphör samhället att fungera som det ska.
Det är ett tung arbete alliansens regering har att försöka vrida vårt samhälle på rätt köl efter alla dessa år av vanstyre.
Att lära sig att tänka självständigt och att kunna fatta så enkla beslut som att inte skräpa ner kan inte vara för mycket begärt eller?????

PS Idag gick jag en tur igen till Farsta . På stora vägen har man sedan en tid haft ett sk bullerplank uppsatt och vi har hela tiden undrat hur länge det kan få vara rent och fint.
Idag var hela plaket på ca 100 meter fullkladdat med obegripliga signaturer. Inget för en vanlig dödlig att läsa eller att kunna tycka om. Inga vackra målningar vilket det skulle kunna ha varit.Nej , bara kludd som visar hur dessa ungdomar är inuti sina huvuden.Hade jag varit förälder till en tonåring och hittat färgburkar hemma så hade jag kastat bort dem.
På andra sidan vägen ligger ett stort hus där nyanlända flyktingar får bo. Idag var det någon av de boende som nog inte har förstått att vi har soptunnor till vårt avfall. Allt låg på gräsmattan nedanför fönstret. Annan kultur eller???

1 kommentar:

Anonym sa...

Är bilden i inlägget taget i Farsta bakom planket som du skrev om??

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate