tisdag, februari 26, 2008

Dramaten har god teater men.........




Svenskt landskap med kinesiska detaljer

  • Av Lucas Svensson

En komedi från Sverige om en del av sextiotalsvänstern. Under fyrtio år följer vi Grete, Kaj, Nils, Sven, deras barn och idén om en revolution i folkhemssverige. En pjäs om solidaritet och samtidigt en historia om livet; en våldsam kärlekshistoria mellan det privata och politiska.

Urpremiär 16 februari på Lilla scenen

I rollerna Thérèse Brunnander, Lil Terselius, Jonas Bergström, Carl-Magnus Dellow, Andreas Rothlin Svensson, Lena Lagerlöf, Lotta Tejle, Wallis Grahn

Regi Carolina Frände
Scenografi och kostym Bente Lykke Møller
Ljus Mats Öhlin
Peruk och mask Lena Strandmark, Peter Westerberg
Musiker Göran Martling, Henrik Westerberg, David Härenstam

Speltid 3 timmar och 30 minuter

Det röks ofarliga teatercigaretter i föreställningen

Jag och två vänner såg föreställningen i lördags . En lång föreställning på över 3 timmar, den hade kunnat strukits ner ordentligt !
Jag och mina vänner har ett förflutet inom vänstern ända sedan mitten av 60-talet och gick dit med lite förväntningar om en att få både skratt och allvarliga tankar.
Jodå,jag skrattade då o då men ibland så insåg jag att författaren till pjäsen nog hade missat en del kunskaper om "vänstern".Han fokuserade helt på KFML_SKP vilka fanns från slutet av 60-talet, de nämde bla att skp:s Oktoberbokhanlar fanns över hela landet d.v.s. ca 115 stycken. Sedan kom en fadäs som nog nästan ingen tänkte på men de medverkande stämde upp en hyllningssång till tidningen Proletären vilken inte var KFML-SKP:s tidning.(Gnistan hette nämligen den)

Slutscenen var riktigt dålig där man satte alla utklädda sk Maoister med fötterna i blöt och året skulle vara 1989.Det fanns ingen Maoistisk organisation i vårt land vid den tidpunkten och hade inte funnits på många år då.Dessutom,och då blev jag förbannad.,teatern framställde att Berlinmurens fall 1989 skulle ha uppfattats som något negativt av denna del av vänstern.
Faktum är att SKP var i hela sin historia var totalt emot det sk östblocket med Sovjet i spetsen.Sovjet med vasaller var fienden ihop med USA eftersom dessa bägga stater tävlade om världsherraväldet.När muren föll så jublade vi lika högt som det Östtyska folket.
Jag och min fru var f.ö. nere året efter och deltog i festen vilken hölls överallt i Berlin och särskilt där muren hade gått!
Den vänster som inte tyckte murens fall var bra återfinns inom nuvarande Vänsterpartiet med Lars Ohly i spetsen.

Författaren kunde istället ha tagit upp det konkreta som utspelades inom SKP där man milt sagt övertalade sina medlemmar att "proletarisera" sig.De som var tjänstemän tex jag , skulle gå ut i produktionen.Så gjorde jag också och lämnade ett bra arbete som laborant på laboratoriet på Nyby bruk för ett arbete ute vid ugnarna i stålverket.
När herrarna Larsson och Co i Skp:s styrelse ville att jag och min dåvarande hustru skulle sälja vårt hus vilket vi nyss hade byggt för att flytta till ett vanligt hyreshus då fick det räcka och vi vägrade!!
Att jag bytte till ett mycket tungt och krävande arbete gjorde att vårt redan ansträngda äktenskap (möten jämt för oss bägge,Bodil satt i skp:s partistyrelse vilket krävde en hel del)
började gnissla ännu värre.När jag tillslut flyttade hemifrån och gick in i en svår depression med försök till att ta mitt liv då sa mina partivänner Lundell o Larsson att "om jag bara hade läst Lenin och Marx bättre så hade jag inte mått så dåligt"!!

Ja, du läser rätt! Så insnöade var en del av dessa fanatiska kommunister,sånt glömmer man aldrig!
Det lustiga var att när Larsson fick familj någon tid därefter så hoppade han helt sonika av partiet och flyttade från orten och blev sedemera lantbrukare med ägor!
Han hade nog också läst för lite av de falska profeterna ha hah ha!!!!

Nog finns det mycket att säga om denna vänster på 60-70-80 tal men när man skriver pjäser för teater eller tv (Birro) då ska man ha ordentligt på fötter.Det blir lite trist med alla sakfel som vi som var med ser på direkten!
För övrigt så gjordes inte bara en massa dåraktigheter, se bara på alla pjäser som tex Fria Proteatern skapade eller de 38 LP skivor som producerades med artister där vissa sedemera blev mycket kända!Det största felet var att vi till en början så slaviskt "lydde" de Kinesiska Maoisterna, vi borde ha stått självständigt på Svensk mark.Så blir det när man i hemlighet tar emot pengar av storebror!!


Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate