torsdag, juni 07, 2007

40 år av ockupation är nog!

I år är det 40 år sedan Israel inledde ockupationen av Västbanken,Gaza,Östra Jerusalem och Golandhöjderna.

Så inleds ett stort upprop som publiceras bla i Svenska Dagbladet på en helsida.Jag kan bara instämma i uppropets anda att denna ockupation är orättfärdig och bara har bidragit till att cementera konflikten där nere.
Sakta läser jag igenom mängden av namn, känner igen en hel del från min aktiva "vänstertid" andra namn är okända för mig naturligtvis.Det som slår mig direkt är att de flesta är människor från de högavlönades sida i samhället, nåja , så har det nog alltid varit med dessa upprop genom alla år.Vi vet ju vilka det är som läser och håller sig med daglig morgontidning.

Men det som återigen slår mig är att så få undertecknare har ickesvenska namn, var är tex alla Palestinier vilka bor i vårt land?

Ofta tänkte jag på detta också när jag bodde i Malmö och gick med i olika demonstrationer, var är alla invandrare från Rosengård som säger att de är här för att de är politiska flyktingar.Det fanns bara en grupp som skilde sig från massan av invandrare och det var landsflyktiga Iranier vilka det alltid gick lätt att samarbeta med.De kunde tala svenska mycket bra och hängde med i vad som hände i vårt samhälle.

Samma tankar kommer på mig när jag ser Svenska eller Danska fotbollslandslaget, var är våra invandrare.Inte i laget och inte på läktarna.
Jag skulle kunna räkna upp massor med företelser och det är bara att konstatera att vårt samhälle är kluvet rakt av.Det är dom och vi!
Enda gången på året i Malmö då det här bröts var vid den sk Malmöfestivalen.Då domineras matkulturen av de olika grupperna som bor i Rosengård,de sköter om mathållningen åt oss andra.
När det gällde musikutbudet så var man strax tillbaka till den vanliga uppdelningen,spelade Peps Persson eller Ulf Lundell då var det genast mest "Svennar" på plats.
Uppdelningen på arbetsplatserna är fullt synligt idag också.Taxi,städjobb,krogjobb osv domineras av folk från andra länder.


I USA har man ju ett totalt uppdelat samhälle sedan tidernas begynnelse, ska det bli likadant här också?

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate