lördag, december 09, 2006

Föräldraskap på 60-70 talet!


Belinda Olsson skriver i sin kolumm i Aftonbladet den 6 dec 2006 att "är det mer harmoniskt på ditt 70-tal, då vi barn blev nerrökta och för alltid traumatiserade av de velourvuxnas rödvinsfester? "?
Frågan ställer hon till Karin Thunberg på Svd och deras fight ska jag inte lägga mig i för den klarar dessa två kvinnor av själv!

Däremot så blev jag något irriterad av hennes påstående som jag citerade.Ett typiskt skrivning av en ung kvinna som idiotförklarar den äldre generationen.Detta är också tidstypiskt för många unga idag,de har lärt sig att vi är "dirty saker" som man ska lägga åt sidan som kasserade spelmaskiner.Jag möter ju detta synsätt dagligen ute på Internet från unga som säger åt mig när jag vågar ha en åsikt" Gubbe ,gå och dö ,du har gjort ditt" eller "vaa, sitter inte du på hemmet" osv.
Belinda,mitt sextiotal med två små barn där jag
som pappa arbetade fyrskift på ett järnbruk ,byggde egen villa samt var politisk aktiv såg verkligen annorlunda ut


än den bild som du målar upp.I början hade vi ett rum och kök på fjärde vån. utan hiss.När jag kom hem efter nattskiftet och skulle sova så fick vårt första barn ligga under hatthyllan ,hustrun fick sitta i köket !Så långt från rödvin och velour och rök man kan tänka sig.
Nå sjuttiotalet då?
Gifte om mig och fick inom loppet av några år tre små barn till.Att pussla ihop sitt liv då var ju inte det lättaste.Jag ville gå ner till sex timmars arbete fråm mitt jobb på Systembolaget i Malmö.Min chef sa åt mig "jag tycker du ska sluta här för jag har ingen nytta av dig"! Sedan sa han inget mer åt mig på tre månader men att fejka brist på lagret så att det blev inventering stup i kvarten ,det kunde han! Så såg verkligheten ut för en småbarnsförälder!
Hämta ,lämna,sjuka barn ja alla föräldrar känner igen sig. Att Belinda Olsson tror att vår verklighet var så mycket annorlunda än den verklighet som finns idag är förvånande.Barn har i alla tider krävt sin del av livet. Att jag som far på den här tiden tog mer ansvar än de flesta andra fäder och gick ner på deltid samt var hemma med dem ett par år var ju kanske ovanligt men å andra sidan så är det kanske inte så vanligt idag heller?
Alla vet ju att man förlorar ekonomiskt rätt så mycket på detta,ser ju hur dålig min pension är tex!

Denna "kvinnofälla" tycker jag vore mer intressant bland kvinnor att diskutera än att som Belinda försöka kasta skit på en annan generation föräldrar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bra rutet ! Alldeles ovanligt klart tänkt och formulerat. Det borde du omedelbart sända till Aftonbladet, kanske direkt till deras kulturredaktör Hella (?) Klein. Jag tror att hon är en klok kvinna, och inte purung. Hon borde veta hur det var på den tiden , hur vanligt folk hade det. Fast med den tåga du tycks har var du ju inte "vanlig". Hälsa Klein från mig, om du viill.

hpy sa...

Alla har inte suttitoch druckit rodvin varje kvall. Precis som alla i dag inte gar pa Extacy eller nagot dylikt.

Anonym sa...

Du har tyvärr missat den ironiska poängen med Belindas krönika.

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate