måndag, oktober 16, 2006

Lunarstorms censur!

Inlägget som följer publicerade jag på ungdomssidan Lunarstorm idag.De har en funktion som heter "Lavj" alltså man betalar för att skicka ett kort meddelande som når samtliga som är inne på Lunars sida.
Döm om min förvåning när de vägrar att skicka mitt meddelande (kan läsas längst ner på denna sida). Upp kommer ett meddelande att deras säkerhetsavdelning ska läsa igenom mitt tänkta meddelande!!







Idag sände de en intervju med en ung kille på radions P1 som var fruktansvärd att lyssna på.
Han var uppvuxen i en familj som kom från ett annat land,det framgick inte varifrån de kom men det är ju tämligen ointressant ändå.Han berättade att han hade liksom sin familj konstaterat att han var homosexuell och fadern hade börjat misshandla honom grovt.Familjen uppmanande honom att ta sitt liv "för familjehederns skull".
Vad lever vi i för århundrade ? Vidare berättade de att en hel del flickor som tagit sitt liv antagligen hade gjort detta pga familjens uppmaning för att "bevara hedern"!!
Snart orkar jag inte höra ordet "heder" ur munnen på någon människa med sitt ursprung från ett land som tydligen fortfarande lever på stenåldern.
Deras heder finns ej,de lever ett förljuget liv helt o hållet med normer som är så reaktionära
(bakåtsträvande) så vi måste se till att vårt samhälle skyddar de unga som utsätts för detta våld. Killen som jag talar om måste idag gömma sig på hemlig ort från sin familjs hämd!!
Sånt utspelas i vårt land fortfarande! Inte undra på att partier som ND och SD växer,dessa reaktionära invandrare göder ju såna rörelser med sitt fruktansvärda beteende mot sina barn!

Att någon förälder överhuvudtaget kan behandla sina barn på detta sätt samt uppmana dem till att ta sitt liv är ju för mig obegripligt.
Önskar att jag kunde hjälpa dessa förtvivlade ungdomar, vi vuxna i Sverige och alla ungdomar måste våga tala om överallt att dessa familjer handlar både olagligt och omänskligt!


"Hederssjälvmord bland unga! Ja,det är sant tyvärr.Läs min blogg idag och skriv!"
Försökte skicka ovanstående som lavj men filtret stoppade detta och Lunars säk.avd. skulle kolla det.Vad i katten är det för censur de håller på med? Säpo och KGB kan ju inte göra det bättre!

8 kommentarer:

Robin H sa...

Jag kan tänka mig att Lunarstorm har lagt in ett filter som sorterar bort Lajv med ordet "självmord" i. De vill helt enkelt inte att folk ska missbruka Lajv för att till exempel uppmuntra till självmord. När de har läst ditt Lajv kommer dem säkert att inse att det inte är någon fara med att publicera det och göra det, men det kan dock dröja är jag rädd.

hpy sa...

Det ar nog som ilyrm skrev sakert fraga om ordet sjalvmord. Det finns ju sa galna manniskor att de uppmuntrar till olika konstigheter. Kanske finns det ett filter for ordet hedersmord ocksa. Vem vet?
Allt kan ju vandas at fel hall.

hogrelius sa...

Jag har ännu inte fått något svar från Lunar. Jag är emot all form av sådan censur för den fungerar inte.Man kommer runt den i alla fall! Ord går inte att dölja.Även om någon skriver och uppmanar folk att ta livet av sig så tror jag inte ett dugg att det har någon inverkan.Frågan som är viktig är vad som ger dem rätt att tubba på lagen om yttrandefrihet?

hpy sa...

Det ar sa manga som anvander friheter fel. En uppmaning att "bevara hedern", for att citera dig sjalv, ar ju ocksa yttrandefrihet! Det ar alltid svart att dra granser och vi far inte glomma att det inte kan finnas frihet utan ansvar.

Robin H sa...

Även om vi har yttrandefrihet så har vi inte rätt att säga vad som helst till vem som helst. Om någon säger att XX borde ta självmord i ett Lajv-meddelandet så är det inte roligt att läsa.

hogrelius sa...

Vem ska bestämma vad som får sägas i vårt land? Vi har lagar som reglerar detta och bryter någon mot detta så träder lagföring in.Tidningar har ansv. utgivare som tar dusten om något felaktigt har publicerats.Men att sätta in censur i en demokratisk stat är fel från början till slut.Det räcker med all självcensur som råder,alltså anställda törs inte tala om vad som händer på jobbet osv.(Lex Maria behövdes inom vården tillslut)
Om människor har dåligt omdöme så ska det stå för dem !Internet från början var utan censur ,men mer o mer kommer censuren in ,se på Yahoo o Google och deras handlande i Kina! Att Lunar förbjuder vissa ord blir ju många gånger bara absurbt eftersom man kan använda andra ord och ändå få fram vad man menar.Förr fick man i tidningar inte använda sk fula ord men det har man släppt på alla stora tidningar idag tack o lov!

hpy sa...

Aj vad du kan vara ilsken!

hogrelius sa...

Ho ho jag ilsken! Näe då. men idag är jag trött. Urk!

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate