lördag, september 02, 2006

Windows Vista

Jag slängde i en Windows Vista beta nr 2 i min PC idag. Jag har väl aldrig varit någon supporter till Microsoft men jag får nu efter ett par timmars körning nog säga att detta är det bästa hittills som de har åstadkommit.De har satsat på säkerhet och snygg utformning,dessutom hittar den lätt alla drivrutiner till ens krims krams.
Har lagt i Mozilla och Netscape för att kolla så det inte krånglar med andra Browsers men det gör det inte.De rullar på mjukt och fint.även Netscape funkar väldigt bra på Vista märker jag.Har ingen aning om hur länge man gratis får prova en sån här betaVista men det visar sig väl någon gång framåt hösten.Microsoft har ju nytta av att vi privatpersoner testar och skickar rapporter om hur det går.
Bilden visar en vägg hemma hos mig med några idoler.


Dagen efter så måste jag ge en varning om Vista till de som ev. vill ha ett Linuxsystem på sin dator jämsides. Hittills har detta alltid gått bra eftersom man vid starten med hjälp av en ,ja låt oss kalla den starter. (Grub heter den i mitt Ububtu-system)
Posted by Picasa
Grub känner alltså av vad man har för olika operativsystem och så väljer man från början vilket man vill använda just för tillfället.
Windows Vista fungerar inte därför att det syns helt enkelt inte vid starten.Microsoft har antingen missat eller med berått mod sett till att det inte ska fungera ihop med andra system. Hur som helst så finns det idag inget Vista tillgängligt och allt arbete jag la ner igår var förgäves i skrivande stund.
Jag gick ut på internet med en förfrågan om det här och inser direkt av alla svar
att det inte är något specifikt för min dator!!!Tyvärr!

Nu vet jag hela grejen varför det inte funkar att som förut ha olika opsystem på sin dator. Microsoft har lagt in ett helt nytt bootsystem vilket omöjliggör för tillfället att använda Linux på sin dator om man har Vista.
Betänk att om några år så finns det bara Vista på alla nya datorer som kommer att säljas.
Nu visar återigen Microsoft att de vill monopolisera !
Jag tog bort allting med Microsoft på min dator idag och har bara Linux-Ubuntu.Sitter och lyssnar på Virgin radio med jättebra ljud från deras oggserver (Ogg = ljudfil för linux)
Ett barn kan idag lägga in en Ubuntu på en dator, så lätt är det!
Att ta ner tex Real Player eller Opera från Norge är gjort på ca 3 minuter.
Mozilla Firefox finns med från början så det behöver man inte tänka på !

Svar från Microsoft:
Hello,
Thank you for contacting Microsoft Customer Service.
I understand that you were unable to see Microsoft Windows Vista when opening PC with Grub. I apologize for the inconvenience this has caused you.
Since Windows Vista is still in the beta phase of development, mainstream technical support is currently not available. When Microsoft releases a full version of Windows Vista, assisted technical support will be available.
In the meantime, for technical support questions or issues on Windows Vista Beta 2, please visit: http://windowshelp.microsoft.com
For comments, suggestions, and ideas on this pre-release version of Windows, please visit: http://www.microsoft.com/windowsvista/sentiments/default.mspx
Should you require any other assistance or information, please feel free to write back.
Thank you,
Ampee
Microsoft Online Customer Service Representative
If you have any feedback about your Online Customer Service experience, please e-mail my manager, Oruen Salazar, at managers@microsoft.com

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate