fredag, juni 23, 2006

Midsommarafton 2006

Igår snackade jag med en ung man på ca 30.Ditten o datten som det ibland blir och det kan ju vara nog så trevligt. Sen sa jag något i förbifarten att "tjaa idag är det ju midsommardagen" .Det här var alltså igår den 22 juni. Njaa ,nu är du väl fel ute ,sa han.
Nej, jag håller mig vid den riktiga almenackan och det var ju inatt som det var den ljusaste natten alltså nu vänder det igen.
Detta är nu bortglömt av de flesta som det verkar därför tyckte jag det var rätt så kul när Göran Skytte på ledarplats i Svd också tog upp det här.
Sossarna ändrade almenackan 1953 och låste fast midsommar så som det ser ut idag.
Jag gör som Göran S. jobbar på den påhittade midsommaren så idag gäller tvättstugan hela em-kväll!
Kommer och tänka på en annan sak också,det här är en av de värsta fyllehelgerna ute i buskarna och man kan undra hur många offer av olika slag som ska drabbas idag av våldtäkt,misshandel,skadegörelse,rattfylla osv?
Hur många unga ska inte denna dag ta sig sin första fylla som kanske kommer att styra över deras liv i många år framåt?





Ändra


Ta bort



1 kommentar:

hpy sa...

Jag har en gang - for lange sedan - undrat hur det kom sej att jag overlevde midsommarnatten. Att jag inte drunknade, att jag inte blev valdtagen, att jag inte tappade bort mej i skogen och blev oppaten av en bjorn (sadana sprang inte losa pa den tiden, men man vet ju inte vad man kan raka ut for da man druckit mycket for mycket).

Men du har ratt i att midsommar AR den 21 juni. Det ar inte manga som VET det. Mera har i Frankrike dar vi INTE FIRAR midsommar.

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate